๑۩۩๑ المملكـــــــــــة الأدبيــــــــــــة ๑۩۩๑
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة

إن كنت من أعضاءنا الأكارم يسعدنا أن تقوم بالدخول

وان لم تكن عضوا وترغب في الإنضمام الى اسرتنا
يشرفنا أن تقوم بالتسجيل

العبيدي جو ادارة المملكة الأدبية

موسوعة ملك العود و موسيقار الأزمان فريد الأطرش

صفحة 1 من اصل 2 1, 2  الصفحة التالية

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

موسوعة ملك العود و موسيقار الأزمان فريد الأطرش

مُساهمة من طرف حسناء العمري في 16/12/2010, 4:55 pm





مساء الخير لكل الأحبة الأعضاء
ما رأيكم أعزائي أن نستمع اليوم
لملك العود و موسيقار
الأزمان فريد الأطرش

لنعود بذاكرتنا للوراء ونستحضر
الكلمة الحلوة واللحن الجميل



السيرة الذاتية لفريد الأطرش :


(1915 - 1974) موسيقار سورى ، ترعرع في القاهرة، ترك بصمات واضحة على الموسيقى والغناء العربي.

ينحدر فريد الأطرش من آل الأطرش، التى هاجرت من جنوب الجزيرة العربية إلى سوريا واستقر ال الاطرش في جبل الدروز جنوب سوريا والتى هى الان محافظة السويداء هذه المنطقة المسماه جبل العرب او جبل الدروز حيث إستقرّوا، وكان لهم دور مهم والاستعمار الفرنسى لسوريا الفرنسي سنة 1923 وقد قام سلطان باشا الاطرش باطلاق شرارة الثورة السورية الكبرى عام 1925 ضد الفرنسين في سوريا .
والده
فهد فرحان إسماعيل الأطرش من جبل الدروز في سوريا، تزوج ثلاث مرات: الأولى سنة 1899 وكانت زوجته طرفة الأطرش وأنجب منها إبنه طلال، والثانية سنة 1909 وكانت زوجته علياء المنذر، وأنجب منها خمسة أولاد: ثلاثة ذكور وهم: أنور وفريد وفؤاد وبنتان وهما: وداد وآمالأسمهان. وفي السنة 1921 تزوج ميسرة الأطرش وأنجب منها أربعة اطفال: منير منيرة كرجية وإعتدال. توفي عام ودفن في مدينة السويداء في سوريا.
والدته
الأميرة علياء حسين المنذر وهي مطربه تتمتع بصوت جميل قادر على تأدية العتابا والميجانا تأثرت بمطرب العتابااللبناني يوسف تاج الذي تابعت اسلوبه فيما بعد المطربه صباح ، توفيت سنة 1968 ودفنت في بلدة الشويت في جبل لبنان حيث كان للعائلة منزلا هناك اضافة إلى منزلهم الكبير في بلدة القريا محافظة السويداء في جبل الدروز بسوريا .
حياة فريد الأطرش
ولد فريد الأطرش سنة 1915. عانى حرمان رؤية والده ومن اضطراره إلى التنقل والسفر منذ طفولته، من سوريا إلى القاهرة مع والدته هربا من الفرنسيين المعتزمين إعتقاله وعائلته إنتقاما لوطنية والدهم فهد الاطرش وعائلة الاطرش في الجبل الذي قاتل ضد ظلم الفرنسيين في جبل الدروز بسوريا . عاش فريد في القاهرة في حجرتين صغيرتين مع والدته عالية بنت المنذر وشقيقه فؤاد وأسمهان. إلتحق فريد بإحدى المدارس الفرنسية ((الخرنفش)) لكنه إضطر إلى تغيير اسم عائلته فأصبحت كوسا بدلاَ من الأطرش وهذا ما كان يضايقه كثيرا. ذات يوم زار المدرسة هنري هوواين فأعجب بغناء فريد وراح يشيد بعائلة الأطرش أمام أحد الأساتذة فطرد فريد من المدرسة. ثم إلحق بمدرسة البطريركية للروم الكاثوليك، إستنفدت والدته كل المال التي تملك وإنقطعت أخبار الوالد. فقررت الغناء في روض الفرح لأن العمل في الأديرة لم يعد يكفي فوافق فريد وفؤاد بشرط مرافقتها حيثما تذهب.
حرصت والدته على بقائه في المدرسة غير أن زكي باشا أوصى به مصطفى رضا في دخوله معهد الموسيقى. فعزف فريد وتم قبوله فأحس وكأنه ولد في تلك اللحظة. إلى جانب المعهد أصبح يبيع القماش ويوزع الإعلانات من أجل إعالة الأسرة. وبعد عام بدأ بالتفتيش عن نوافذ فنية ينطلق منها حتى إلتقى بفريد غصن والمطرب إبراهيم حمودة الذي طلب منه الإنضمام إلى فرقته للعزف على العود. أقام زكي باشا حفلة يعود ريعها إلى الثوار، أطل فريد تلك الليلة على المسرح وغنى أغنية وطنية ونجح في طلته الأولى. بعد جملة من النصائح إهتدى إلى بديعة مصابني التي ألحقته مع مجموعة المغنين ونجح أخيرا في إقناعها للغناء وحده. ولكن عمله هذا لم يكن يدر عليه المال بل كانت أموره المالية تتدهور إلى الوراء. بدأ العمل في محطة شتال الأهلية حتى تقرر إمتحانه في المعهد ولسوء حظه أصيب بزكام وأصرت اللجنة على عدم تأجيله ولم يكن غريبا أن تكون النتيجة فصله من المعهد. ولكن مدحت عاصم طلب منه العزف على العود للإذاعة مرة في الإسبوع فإستشاره فريد فيما يخص الغناء خاصة بعد فشله أمام اللجنة فوافق مدحت بشرط الإمتثال أمام اللجنة وكانوا نفس الأشخاص الذين إمتحنوه سابقا إضافة إلى مدحت. غنى أغنية الليالي والموال لينتصر أخيرا ويبدأ في تسجيل أغنياته المستقلة. سجل أغنيته الأولى (يا ريتني طير لأطير حواليك) كلمات وألحان يحيى اللبابيدى فأصبح يغني في الإذاعة مرتين في الإسبوع لكن ما كان يقبضه كان زهيدا جدا.
إستعان بفرقة موسيقية وبأشهر العازفين كأحمد الحفناوي ويعقوب طاطيوس وغيرهم وزود الفرقة بآلات غربية إضافة إلى الآلات الشرقية وسجل الأغنية الأولى وألحقها بثانية (يا بحب من غير أمل) وبعد التسجيل خرج خاسرا لكن تشجيع الجمهور عوض خسارته وعلم أن الميكروفون هو الرابط الوحيد بينه وبين الجمهور. عرف فريد عادات جميلة وعادات غير مستحبة، فكان إتصاله بالقمار شيئا من تلك العادات السيئة، أدمن على لعب الورق حتى عود نفسه على الإقلاع، وعرف أيضا حبه للخيل. ذات يوم وفيما كان في ميدان السباق راهن على حصان وكسب الجائزة وعلم في الوقت عينه بوفاة أخته أسمهان في حادث سيارة فترك موت أخته أثرا عميقا في قلبه وخيل إليه أن المقامرة بعنف ستنقذه. تعرض إلى ذبحة صدرية وبقي سجين غرفته، تسليته الوحيدة كانت التحدث مع الأصدقاء وقراءة المجلات، اعتبر أن علاجه الوحيد هو العمل. وبينما كان يكد في عمله سقط من جديد وأعتبر الأطباء سقطته هذه النهائية، ولكن في الليلة نفسها أراد الدخول إلى الحمام فكانت السقطة الثالثة وكأنها كانت لتحرك قلبه من جديد وتسترد له الحياة، فطلب منه الأطباء الراحة والرحمة لنفسه لأن قلبه يتربص به، وهكذا بعد كل ما ذاقه من تجارب وما صادف من عقبات عرف حقيقة لايتطرق إليها شك وهي أن البقاء للأصح. توفي في مستشفى الحايك في بيروت إثر أزمة قلبية وذلك نهار الخميس الواقع في 26.12.1974م 12.12.1395هـ

محطات فى حياته

عام 1915

ولد فريد بن محمد بن فهد الأطرش بمدينة السويداء فى محافطة جبل العرب بسوريا

عام 1917

عادت الأسرة إلى جبل الدروز مرة أخرى بعد أن سافر محمد الأطرش بعائلته للعمل بالأناضول لفترة قصيرة ، و فى طريق العودة ولدت فى عرض البحر على ظهر باخرة يونانية آمال الأطرش ، أخت فريد و توأم روحه ، و التى عرفت بعد ذلك بإسم أسمهان

عام 1921

وقفت عائلة الأطرش فى جبال الدروز أمام القوات الفرنسية التى كانت تحتل أراضيها ، فخافت الأم علياء المنذر على أبنائها الثلاثة فؤاد و فريد و آمال ، فقررت أن تنتقل بهم إلى لبنان، و هناك ألحقت فريد بمدرسة سان جوزيف التى لم يتقدم فريد فيها تعليمياً بالقدر الكافى.

عام 1923

قررت السيدة علياء المنذر الإنتقال بإبنائها إلى القاهرة ، و لكنها عند وصولها للقنطرة لم يسمح لها بدخول الأراضى المصرية لأنها لم تكن تحمل جواز سفر ، إلا أنها استطاعت الوصول إلى الزعيم سعد باشا زغلول تليفونيا،ً الذى كان على علاقة طيبة بعائلة الأطرش ، فتوسط لها و سمح لها بدخول القاهرة ، و استقروا فيها فى شارع البحر.

عام 1923

ألحقت الأم ولديها الأثنين بمدرسة الفرير فى القسم المجانى بها، و و لكن كان على السيدة علياء أولاً البحث عن لقب أخر غير الأطرش صاحب السمعة المزعجة للفرنسيين، لذا أدخلت ولديها فريد و فؤاد تحت لقب كوسى، و الذى ظل يلازمهما لسنوات عدة إلى أن عرفت المدرسة بحقيقة نسبهم ، فخرجا من المدرسة، و أكمل الولدان تعليمهما فى المدرسة البطريركية للروم الكاثوليك بلقبهما الحقيقى.

عام 1925

بدأت تظهر مواهب فريد الصغير الذى كان مولعاً بآلة العود منذ أن كانت والدته تعزف عليه و تغنى على أوتاره، حيث كانت تعمل بملاهى روض الفرج لأعاله اولادها، ولها تسجيل على اسطوانه بيضافون ، ثم إلتحق فريد بمعهد فؤاد الأول للموسيقى الشرقية، و تعرف فيه على أستاذه الأول فى تعليم العود الموسيقار رياض السنباطى.

عام 1929

إلتحق فريد الأطرش بالعمل فى فرقة بديعة مصابنى ، كما عمل فى ملهى بلاتشى.

عام 1934

تصادف وجود الموسيقار مدحت عاصم الذى كان مديعا من الواد ز بجانب دلك كان يشغل منصب المدير الفنى للإذاعة فى ذلك الوقت ، تصادف وجوده فى معهد الموسيقى العربية و إستمع إلى عزف فريد على العود فأعجب بعزفه و صوته جداً ، و طلب منه أن يأتى للإذاعة ، وبالفعل لم يضيع فريد هذه الفرصة و التحق بالعمل فى الإذاعة المصرية.

عام 1936

قدم فريد فى الإذاعة أغنية يا ريتنى طير لأطير حواليك من تأليف و ألحان المؤلف الفلسطينى الساخر يحيي اللبابيدى ، و قد لفتت هذه الأغنية الأنظار إلى امكاناته الفنية. و هى الأغنية التى كان قد قدمها المطرب اللبنانى ايليا البيضة من قبل، و لكن تم منع إذاعتها تماماً لأسباب رقابية لأنها تتحدث عن العب

عام 1937

قدم فريد فى الإذاعة أول ألحانه إلى النور فغنى باحب من غير أمل.

عام 1937

تلقى فريد عرضين من الإذاعة البريطانية لتسجيل بعض الإسطوانات فى لندن، فكانت هذه أول رحلة له إلى أوروبا، و علم بعد ذلك أن التسجيل سيكون فى احد استوديوهات باريس ، فذهب إلى العنوان ، و عند دخوله وجد فرقة موسيقية كبيرة العدد ، فألقى التحية عليهم إلا أنهم لم يعيروه إهتماماً بالغاً، إلا بعد أن بدأت أنامله تعزف على أوتار عوده لتخرج أنغام بديعة أجبرت الجميع على الإنصات و الإستماع، وبعدها تقدم إليه المايسترو و أعتذر لسلوكهم معللاً أن إن مؤلفى الموسيقى فى بلادنا شيوخ يكتسى شعرهم باللون الأبيض و لم نشاهد أبداً مؤلفاً موسيقياً فى مثل سنك

عام 1940

دخل فريد إلى عالم السينما مع أخته اسمهان فى أول فيلم لهما إنتصار الشباب، وأخرج الفيلم المخرج أحمد بدرخان وقام فريد بوضع ألحان أغانى الفيلم و كذلك وضع الموسيقى التصويرية له ، و اشترك فى التمثيل نخبة من أبرز نجوم السينما المصرية أنور وجدى و روحية خالد و بشارة واكيم ، و ظهرت فى هذا الفيلم أيضاً حبيبة الأيام القادمة سامية جمال لأول مرة، كراقصة ناشئة بين مجموعة الكومبارس فى مشهد الختام.

عام 1944

يوم 14 يوليو رحلت رفيقة الدرب و توأم روح فريد شقيقته أسمهان عن الدنيا ، و ذلك بموتها غرقاً فى احدى الترع بعدما جنحت سيارتها إلى الترعة أثناء ذهابها إلى رأس البر.

عام 1946

واحدة من أسوأ سنوات فريد على المستوى المادى، حيث كانت لم يكن بمقدوره دفع ايجار شقته.الا انه فى نفس العام لحن فريد كلمات الشاعر مأمون الشناوى حبيب العمر، و التى جاء لحنها معبراً عن حالة اليأس و البؤس الذى كان يمر بهما نجمنا خلال فى هذه السنة.

وفى نفس العام تعاقدت معه إذاعة الشرق الأدنى مع فريد لتسجيل أغنية حبيب العمر و كان هذا العقد بمثابة طوق النجاة بالنسبة له، و قد كان على خلاف مع الإذاعة المصرية بسب مطالبته الدائمة بمساواته فى الأجر مع محمد عبد الوهاب.

عام 1947

فكر فريد فى إقتباس اسم أغنية حبيب العمر ذات النجاح الباهر ليكون عنوان فيلم سينمائى جديد ، فقرر أن يقوم بإنتاج الفيلم و لكنه لا يملك من النقود ما يكفى لذلك ، فقرر أن يجازف و أعلن عن إنتاجه لهذا الفيلم فانهالت عليه العروض من موزعى الأفلام فى الأقطار العربية من كل حدب و صوب ، و بذلك إستطاع تجميع ما يكفى و يزيد من المال لإنتاج أول أفلامه كمنتج.

عام 1950

قدم فريد الأطرش فى فيلم آخر كدبة مع سامية جمال أوبريت بساط الريح ، و الذى طاف فيه فى كافة البلاد العربية ، ماعدا الجزائر، و التى طالما عاتبه محبيه هناك على عدم تحليقه بالجزائر على بساط الريح.

عام 1953

انفصل فريد الأطرش عن سامية جمال التى ظلت معه لفترة طويلة ، و تركت بداخله ألماً كان من الصعب أن تمحيه الراقصة الجزائرية ليلى. التى تعرف عليه بعدها

عام 1955

قدم فريد الأطرش فيلم عهد الهوى المقتبس عن قصة غادة الكاميليا لاسكندر ديماس ، وقام فريد بدور أرمان دوفال أمام مريم فخر الدين غادة الكاميليا فى حين قام يوسف وهبى بدور الأب، و كان فريد قد تبرع بإيرادات اليوم الأول لمشوهى الحرب ، وقد حضر العرض الرئيس جمال عبد الناصر و مجلس قيادة الثورة و لم يتمكن فريد من الحضور بسبب مرضه الشديد ذلك اليوم.

عام 1955

أصيب فريد بأول ذبحة صدرية، والتى أصابته ليلة رأس السنة بعد أن قرأ ما كتبته أصيله هانم والدة ملكة مصر الأولى ناريمان( والتى تقرب منها فريد بعد طلاقيها من فاروق ود.أدهم النقيب) فى احدى الجرائد بأن إبنتها لن تتزوج من فريد الأطرش و التى ذكرت على حد قولها أن الأستاذ فريد الأطرش مطرب صديق للعائلة و أن فكرة مصاهرته غير واردة و ان كان يبحث عن الشهرة فليسع إليها فى مكان آخر و ليس على حساب بنات الأسر الكريمة!!

عام 1956

بداية لقاء فريد و شادية فى فيلم ودعت حبك من إخراج يوسف شاهين، و كانت شرارة الحب التى اطلقت على رمال شاطئ السويس و كانت شادية فى ذلك الاوقت متزوجة من عماد حمدى ، ولكن تم الطلاق بينهما ، ولكن قصة حبهما الشهيرة لم تدم أكثر من سنة.

عام 1957

فيلم أنت حبيبى إخراج يوسف شاهين ، كان اللقاء الثانى و الأخير بين فريد و حبيبته فى ذلك الوقت شادية ، و الذى قدم فيه أجمل الأغانى و الألحان الخالدة التى نذكر منها أشهر دويتوهات السينما المصرية يا سلام على حبى وحبك.

عام 1957

قدم فريد مع الفنانة ماجدة فيلم من أجل حبى من إخراج كمال الشيخ ، و الذى قدم فيه أغنية حكاية غرامى التى كانت تحكى قصة علاقته مع شادية و التى غناها و الدموع تنحدر على وجنتيه.

عام 1965

نقل فريد والدته السيدة علياء المنذر إلى بيروت بناء على رغبتها لأنها كانت تعانى من إضطربات صحية متكررة فى ذلك الوقت. وقد فكر هو نفسه فى أن يقيم فى بيروت خاصة لأنه كان يعانى على حد قوله من إضطهاداً فنياً من جانب الإذاعة المصرية، حيث بدأ بالفعل فى تجهيز فيلا له هناك

وفى هدا العام فازت اللبنانية جورجينا رزق بلقب ملكة جمال العالم ، فوضع لحناً لأغنية بإسمها، و لكن الإذاعة اللبنانية رفضت إذاعتها لأنه لم يكن مصرحاًَ بالغناء بأسماء شخصيات عامة ، فغير كلمات الأغنية ، فبعد أن كانت جورجينا .. جورجينا .. حبيناكى حبينا لتصبح بعد التعديل حبينا .. حبينا .. حبيناكى حبينا.

عام 1967

قدم فريد الأطرش للمطرب عبد الحليم حافظ لحنين ليغنيهما يا ويلى من حبه يا ويلى ، زمان يا حب و قد بدأ الإثنان فى العمل على هذا التعاون ولكن أولاد الحلال أوقعا بينهما و لذلك لم يظهر هذا التعاون إلى النور

عام 1968

توفيت السيدة علياء المنذر والدة فريد الأطرش فى لبنان ، فتأثر فريد تأثراً كبيراً و عاد الحزن ليكون محور حياته ، لم يقدم بسبب الألم شيئاً لمدة عامين

عام 1974

يوم 26 ديسمبر توفى فريد الأطرش فى مستشفى بلبنان ، وكان قد وصى أخيه بأن يدفن فى مصر بجانب جثمان أخته و تؤام روحه أسمهان ، و كان له ما أراد.

عام 1975

يوم 25 أغسطس عرض آخر فيلم لفريد الأطرش نغم فى حياتى بعد وفاته.



قدم فريد لتاريخ الفن العربى مكتبه ذاخرة بأحلى الألوان من الغناء العربى، قدم 31 فيلم ، و 300 لحناً غنائياً إلى جانب الموسيقى التصويرية و المقطوعات الموسيقية فى الأفلام ، وقد تغنى من هذه الأحان مطربين آخرين عددهم 75 نجماً من نجوم الغناء العربى.

اشهر أقوال فريد الأطرش :

لو لم تمت أسمهان لما لجأت لأى مطربة أخرى مهما كانت إمكانياتها .. و لكن ماذا أفعل .. إنها إرادة الله.


كلمات الأغاني :

اتقل

اتقل اتقل عاللي بيتقل ولا تسألش عليه
وابعث واسأل عاللي بيسأل ليه تتعذب ليه
أول يوم شـــفته حبيته كان اليوم اللي تمنيته
بين رمشين العين نيمته وبين رمشين العين غطيته
وبعد كل ده يـــــــــا قلبي يجرحك
وليه ترضى بكده وتتوه عن مطرحك
خلّي الدموع تســـيل ع الخد
ده ما فيش حد أحسن من حد
بيحيرنا ليه عايز منا إيه
ليه ياقلبي ليه
يا ماغالبنا الشوق وسهرنا ليلنا نهارما بنستناه
فاتنا يا قلبي وبص لغيرنا لما لقانا بنجري وراه
على دقة خطوته كنت اسمع دقتك
وكانت بسمته تحييك وتموّتك
قالوا ليالي الحب جميلة قلت ياريت الحب ما جاني
خذ من عمري ليالي طويلة ومافيش عمر بيرجع ثاني
وبعثنا نفكره باع فينا واشترى
لو كنا بنهجره ما كانش ده جرى
خلّي الدموع تســـيل ع الخد
ده ما فيش حد أحسن من حد
بيحيرنا ليه عايز منا إيه
ليه ياقلبي ليه



تاريخ: 1962 كلمات: فتحي قوره الحان: فريد الأطرش


اجل بهواك






اجل بهواك اجل بهواك
ولولا الشوق ما جيناك
ولولا الحُب يالمحبوب
مكنش العُمر العمر جمعنا معاك
اجل بهواك اجل بهواك .. بهواك

شعور الحُب والاحساس .. نعيم الله عطاه للناس
لمحته فيك وعرفته وهِمنا فيه انا وياك .. انا وياك
اجل بهواك اجل بهواك
ولولا الشوق ما جيناك
ولولا الحُب يالمحبوب
مكنش العُمر العمر جمعنا معاك
اجل بهواك اجل بهواك .. بهواك

حملني هواك على جناحه .. وصحّا الشوق في صباحه
عيونك علموني الحب وما لاقيت هنايا إلا معاك
اجل بهواك اجل بهواك
ولولا الشوق ما جيناك
ولولا الحُب يالمحبوب
مكنش العُمر العمر جمعنا معاك
اجل بهواك اجل بهواك .. بهواك

رُموش عينيك هدوني حنان .. قلبي ما شافه من انسان
خدوني فلحظة من ناري ورموني في نعيم دُنياك
اجل بهواك اجل بهواك
ولولا الشوق ما جيناك
ولولا الحُب يالمحبوب
مكنش العُمر العمر جمعنا معاك
اجل بهواك اجل بهواك .. بهواك

كلمات: خالد الفيصل

الحان: فريد الاطرش

(( يتبع ))

محبتي وورودي
إبنة المملكة
حسناء



_________________


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

حسناء العمري
المشرفـة العامـة
المشرفـة العامـة

انثى
عدد الرسائل: 2439
العمر: 40
البلد الأم/الإقامة الحالية: مملكة الابداع المملكة الأدبية
الشهادة/العمل : موظفة
الهوايات: كتابة الخواطر و الرسم وقراءة الشعر العربي والعالمي
تاريخ التسجيل: 16/05/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: موسوعة ملك العود و موسيقار الأزمان فريد الأطرش

مُساهمة من طرف حسناء العمري في 16/12/2010, 4:58 pm




احبابنا يا عين

أحبابنا يا عين ما هم معانا
رحنا و راحوا عنا ما حد منا إتهنى
عين يا عينى
أحبابنا بالروح جاروا علينا
يا هل ترى فى بالهم و لا نسيونا

رحنا و راحوا عنا ما حد منا إتهنى
عين يا عينى
فى كل يوم يزيد شوقى إليهم
روح يا نسيم بالله سلم عليهم
نفسى أشوفهم مرة دى الفرقة صعبة و مرة
عين يا عينى

تاريخ: 1947

كلمات: بيرم التونسي

الحان: فريد الأطرش



احلفلك متصدقش



احلف لك ما تصدقشي يا شاغلني ولا تعرفشي
وان قلت اسكت ما اقدرش وازاي احبك ولا اقولش
ده منايا في الدنيا لو تعرف مقدار حبي
حبيت وداريت حبك وبكيت في الوحدة من اشجاني
والليلة فاض بي الشوق والنوح وما قدرتش على كتماني
راح اغني طول الليل واشرح لك نار الميل
ده الليل من بعدك ويل وفؤادي دمعه يسيل
يبكي معايا...ويقول
احلف لك ماتصدقشي
صبرت كتير على اللي جرى لي سامحني لو شكيت حالي
ما لــــــيش في الدنيا غير حبك ولاغــــيرك عـــلى بالي
يمكن تنصف..يمكن تعطف..
ع اللي بيحلف
دايما..بهواك..وحياته وروحه فداك
احلف لك ما تصدقشي


تاريخ: 1957

كلمات: يوسف بدروس

الحان: فريد الأطرش



احلفي لي ما تسيبيني

احلفي لي ما تسيبيني تاني وتعودي تجافيني
احلفي لي ما تسيبيني
ياما طال الليل علي اذكر الماضي الجميل
وانت غايبة عن عيني والفؤاد بعدك عليل
احلفي لي احلفي لي
احلفي لي ما تسيبيني
احلفي لي ما تسيبيني تاني و تعودي تجافيني
احلفي لي ما تسيبيني
جيتي لي يا امالي بعد ما طال انشغالي
اتعاتبنا واتصافينا والحنان نساني حالي
احلفي لي احلفي لي
احلفي لي ما تسيبيني
برضه خايف لتجافيني بعد ما رجعتي تواسيني
والقى ذلي من جديد والقى ذلي من جديد
وافتكر تاني شجوني
احلفي لي احلفي لي
احلفي لي ما تسيبيني
احلفي لي ما تسيبيني تاني و تعودي تجافيني
احلفي لي ما تسيبيني
احلفي لي تبقي جنبي طول حياتنا وانتي قربي
افتديكي بنور عيني و تكوني لي كل حبي
احلفي لي احلفي لي
احلفي لي ما تسيبيني
احلفي لي ما تسيبيني تاني و تعودي تجافيني
احلفي لي ما تسيبيني


تاريخ: 1937

كلمات: يوسف بدروس

الحان: فريد الأطرش



اديني ميعاد

إديني ميعاد وقابلنى وكفايه بعاد وخصام
عايز اقابلك يا شاغلنى علشان لك عندى كلام
إديني ميعاد .. إديني ميعاد

اوعدنى واوفى بوعدك واسعدنى بجنة قربك
دنا لما تجينى ح اعاهدك لا ألومك يوم ولا أعاتبك
وكفاية اشوفك جنبى واحكى لك عاللى فى قلبى
وساعتها ح تسمع منى قصة أشواقى وغرامى
عايز اقابلك يا شاغلنى علشان لك عندى كلام
إديني ميعاد .. إديني ميعاد

الماضى اللى انت طويته أنا عايز أعيد لياليه
واللى جرى لى أنا نسيته مش ح أشغل فكرك بيه
وان كان لى فى حبك قسمه ح تعود ليالينا بكلمة
وإن جتنى راح تسعدنى وح تصفى لنا الأيام
عايز أقابلك يا شاغلنى علشان لك عندى كلام
إدينى ميعادميعاد وقابلنى وكفايه بعاد وخصام
عايز اقابلك يا شاغلنى علشان لك عندى كلام
إديني ميعاد .. إديني ميعاد
كلمات: عبدالعزيز سلام

الحان: فريد الأطرش



ارحمني وطمني

ارحمني وطمني .. وافتح لي باب قلبك
افتح لي وكلمني .. يمكن كلمة منك
ترحمني
ارحمني .. من حب رماني
علي موجة وقالي : روح سافر
والموجة .. تايهة وسايباني
عايم علي بحر مالوش آخر
عايز اعرف أنا فين ولوحدي ولا انت معايا ؟
وأرجع تاني منين ولا انت مسافر ويايا ؟
يا ترى أنا وحدي اللي بحبك ولا انت كمان ؟
يا ترى أنا وحدي المشغول بك ولا انت كمان ؟
ارحمني .. طمني
حبيب قلبي يا نور عيني
أنا عايزك تصارحني حتى ولو تجرحني
مش طامع ف حنان لو كان من ورا قلبك
ولا طالب إحسان ولا شفقة من حبك
إن قلت أيوة .. أنا وياك
يبقي الزمان مسلم ليا
وإن قلت روح وانسي هواك ..
يبقي العذاب حكم عليا
مرارة الشهد ساعتها .. هتفضل نار حلاوتها
لا حقدر أنسي قسوتها ..
ولا حنسي إني ..
حبيتها
حبيتها


تاريخ: 1961

كلمات: حسين السيد

الحان: فريد الأطرش


(( يتبع ))






_________________


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

حسناء العمري
المشرفـة العامـة
المشرفـة العامـة

انثى
عدد الرسائل: 2439
العمر: 40
البلد الأم/الإقامة الحالية: مملكة الابداع المملكة الأدبية
الشهادة/العمل : موظفة
الهوايات: كتابة الخواطر و الرسم وقراءة الشعر العربي والعالمي
تاريخ التسجيل: 16/05/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: موسوعة ملك العود و موسيقار الأزمان فريد الأطرش

مُساهمة من طرف حسناء العمري في 16/12/2010, 5:01 pm




اسأل الفجر والغروب



اسأل الفجر و الغروب واسأل الشمس و القمر
أي غيب على القلوب خطّـه كاتب القـــــدر
كم على هذه الرمال عرف الحبّ عاشقان
حسباها ساعة الخيال انه شاطيء الامان
اشهدي النور و الظلال و اذكري دورة الزمان
كــل شــيء الى زوال ليس للملتقى امــان
لا تساليني .. فكم أهل الهوى سألوا
هل يصدق الدهــر في ما يرسم الأمل
و هل يطول بأحلام الهوى الأجل
لاتسأليني ..فإنّي خائف وجل
لا ينقص البدر إلاّ حين يكتمل

تاريخ: 1954

كلمات: صالح جودت

الحان: فريد الأطرش



اسمع لما اقولك




اسمع ..اسمع ....لما اقول لك
والا اقول لك ؟ مش حأقول لك
ما انت عارف يا حبيبي
قصدي ايه من غير ما اقول لك
يا حياة قلبي يا أول حب أصادفه
كل شيئ في عينيَّ باين وانت شايفه
و اللي جوا... جوا قلبي انت عارفه
انت حاسس باللي بيّ انت أقرب مني ليّ
بس برضه عايز اقول لك
وإلا اقول لك؟ مش حاقول لك
ما انت عارف يا حبيبي
قصدي ايه من غير ما اقول لك
اسمع اسمع اسمع لما أقول لك
لما ألمّ الشوق و اقول لك
عايز أعيش لك عايز أكون لك
زي نورك زي ضلك
و الكلام الحلو كله أهمسه لوردك و فلك
ياحبيب قلبي و حبيب عيني وحبيبي قلت إيه
ياحبيب قلبي وحبيب عيني وحبيبي سكتت ليه
ده الهنا مستني همسة انت فاهم والا لسه
عايز أقول لك؟ طب حاقول لك
والا اقول لك ؟ مش حاقول لك
ما انت عارف يا حبيبي
قصدي ايه من غير ما اقول لك


تاريخ: 1962

كلمات: مرسي جميل عزيز

الحان: فريد الأطرش




اشتقتلك

اشتقتلَّك.. اشتقتلَّك سلام من روحي بعتلَّك
اشتقتلَّك اشتقتلَّك
شرحتلَّك سبب غلبي يا ظـالم قول شو ذنبي
جمعتلَّك دموع قلبي وبرمش العيـن كتبتلَّك
وبرمش العين كتبتلَّك
أنا وحدي بأشــواقي لا ناس لا كاس ولا ساقي
وعلى عهدك أنـا باقي وقلبــك والله بيــدلـّك
وقلبــك والله بيدلَّك
موال:
على روحي كان غرامك جاني، وأنا اللي زارعك والغير جاني
خبر عن فرقتك ما يوم جاني، ولا مرســـال ردِّ ليَّ جواب

يمين اللـه حلـفتـلَّـك بأغلى ما عندي ضحيتلك
ولا حبيت في يوم قبلـك وليـــل ونهار بحنلَّك
اشتقتلَّك اشتقتلَّك


تاريخ: 1962

كلمات: عبدالجليل وهبه

الحان: فريد الأطرش



اضنيتني بالهجر

أضنيتني بالهجر ما أظلمك فارحم عسى الرحمن أن يرحمك
مولاي حكمتك في مُهجتي فارفق بها يفديك من حكمك
ما كان احلى قُبلات الهوى إن كنت لا تذكُر فاسأل فمك
تمر بي كأنني لم أكن صدرك أو صدغك أو معصمك
لو مر سيفً بيننـا لــم نكن نعلمُ هل أجرى دمي أم دمك
سل الدجى كم راقني نجمه لما حكى مبسمه مبسمك
يا بدر إن واصلتني بالجفا ومت في شرخ الصبا مغرمك
قل للدجى مات شهيد الوفى فانثر على أجفانه أنجمك

تاريخ: 1967

كلمات: بشاره الخوري

الحان: فريد الأطرش

(( يتبع ))





_________________


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

حسناء العمري
المشرفـة العامـة
المشرفـة العامـة

انثى
عدد الرسائل: 2439
العمر: 40
البلد الأم/الإقامة الحالية: مملكة الابداع المملكة الأدبية
الشهادة/العمل : موظفة
الهوايات: كتابة الخواطر و الرسم وقراءة الشعر العربي والعالمي
تاريخ التسجيل: 16/05/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: موسوعة ملك العود و موسيقار الأزمان فريد الأطرش

مُساهمة من طرف حسناء العمري في 16/12/2010, 5:04 pm





اكتب ع اوراق الشجر




ل اكتب ع اوراق الشجر
سافر حبيبي وهجر
يحبيبي دخلك عود
بيكفي غياب وسفر

ل اكتب على المفارق
الله يعين اللي مفارق
ويا مرسال اللي مارق
ودي لحبيبي خبر

ل اكتب على الزيزفون
برمشي وبدمع العيون
على علمي قلبك حنون
شو خلى قلبك حجر

ل اكتب ع جنح الطير مكتوبي
كلمات بالدمعات مكتوبه
وبالله ياطير ان شفت محبوبي
امانه عليك سلم ع الاحباب

ل اكتب ع اوراق الصفصاف
يا دولاب العمر اوقف
يحبيبي عليك بخاف
يقسى قلبك ع السفر

تاريخ: 1973

كلمات: ميشيل طعمه

الحان: فريد الاطرش




اكل البلح - منخبيش عليك


يا ليلي .... يا ..عيني

أكل البلح حلو بـس النخل فـي الــعـــالي
موش طايله إيدي البلح يا ربي كان مالي
القلب داب وانكوى صعبان عليه حالي
واســـهر واعد النجوم وابكي على حبي
حب الصفيح للدهب دا رخيص ودا غالي
يا ليل ..يا ليلي يا عيني
ما نخبيش عليك ما نخبيش عليك
قلبي لك مفتوح تابعك وين ما تروح
وعينيّ بتبوح بالحب لعينيك
ما نخبيش عليك ما نخبيش عليك
لو تسألني نقول ما نخشاش عذول
عقلي بيك مشغول والروح بين إيديك
ما نخبيش عليك ما نخبيش عليك
يوم عني تغيب يبقى يوم صعيب
نبات نشكي لهيب يشبه نار خديك
ما نخبيش عليك ما نخبيش عليك


تاريخ: 1950

كلمات: بيرم التونسي

الحان: فريد الأطرش


مقام: هزام



الحب لحن جميل









الحب لحن جميل يتغنى من قلبين
والحب ماله دليل إلا كلام العين
حياة قلبي ونور عيني ما ليش غيرك حبيب تاني
ومن يقدر ينســــيني هـــــواك اللي بيرعاني
الحب لحن جميل
يا اول حب فى قلبي واول فرحة فى عمري
حبيبي وجنتي جنبي وافانى بالهنا بدري
الحب لحن جميل

تاريخ: 1949

كلمات: مأمون الشناوي

الحان: فريد الأطرش




الحياه حلوه
الحياة حلوة بس نفهمهـاالحياة غنوة ما احلى انغامها
ارقصوا و غنوا وانسوا همومها
دي الحيــــــاة حلـــــوة
الحياة وردة للي يرعــاهـا والحياة مرّة وحــــدة نحياهــا
فوزوا بمتاعها وانسوا أوجاعها ليـــه نضيعها
دي الحياة حلوة
الحياة تبتسم للّي يتبّســـم واللي بيكشّر دي للي يتألـــــم
دي الحيـــاة جنة عشها و تهنى واوعى تستنى
دي الحياة حلــــوة
الطيــور غنت غـني ديارهــا ع الغصون حنّت للأليف جاهــــا
هي احبابك ود اصــحابــك وارضى بـمـانابك
الحياة حلوة


تاريخ: 1949

كلمات: احمد بدرخان

الحان: فريد الأطرش

مقام: بياتي




الربيع





أدي الربيع عاد من تاتي والبدر هلت أنواره
وفين حبيبي اللي رماني من جنة الحب لناره
أيام رضاه يا زماني هاتها وخد عمري
اللي رعيته رماني وفاتني وشغل فكري
كان النسيم غنوة والنيل يغنيها
وميته الحلوة تفضل تعيد فيها
وموجه الهادي كان عوده ولون البدر أوتاره
يناغي الورد وخدوده يناجي الليل وأسراره
وأنغامه بتسكرنا أنا وهو
أنا وهو مافيش غيرنا .. مافيش غيرنا
أدي الربيع عاد من تاني والبدر هلت أنواره
وفين حبيبي اللي رماني من جنة الحب لناره
لمين بتضحك يا صيف لياليك وأيامك
كان لي في عهدك حبيب آليف عهدني أدامك
وكان لي في قلبه طيف يخطر في أوهامك
من يوم ما فاتني وراح
شدو البلابل نواح
والورد لون الجراح
يا ليلي يــا يـــا يــا يــا عين
مر الخريف بعده بدل زهور الغرام
والدنيا من بعده هوان ويأس وآلام
لا القلب بينسى هواه ولا حبيبي بيرحمني
وكل ما قول آه يزيد في ظلمه ويألمني
وأدي الشتا يا طول لياليه
على اللي فاته حبيبي يناجي طيفه ويناديه
ويشكي للكون تعذيبه
موال:
يا ليل يا بدر يا نسمة يا طير يا أغصان
هاتوا لي من الحبيب كلمة تواسي العاشق الحيران
أخد ورد الهوا مني وفات لي شوكه يألمني
ماعرفش أيه ذنبي غير أني في حبي أخلصت من قلبي
وغاب عني لا كلمني ولا قال لي أمتى راح أشوفوه
وأقول يمكن هيرحمني ويبعت في الربيع طيفه
آدي الربيع عاد من تاني والبدر هلت أنواره
وفين حبيبي اللي رماني من جنة الحب لناره


تاريخ: 1949

كلمات: مأمون الشناوي

الحان: فريد الأطرش

مقام: كرد



الفلاحه - يامقبل يوم وليله

يا مقبل يوم وليله اطوي السكه الطويله
وديني لبلدي الــمـحبوب
وديني للزينه الفلآحه مشتاق وقاتلني الشوق
والعشق يا بوي مش بالراحة لالعاشق ولا الــمعشوق
من يوم ما رايت الفلاحة تـخطر في الغيط الفلاحـة
قلت انا حبيت الفلاحة وسافرت و جيت الفلاحة
والشوق دوبني دوب يا مقبل يوم و ليلة
اطوي السكة الطويلة
اللي بـجهادها الفلاحة هي واولادها الفلاحة
تفدي بلادها الفلاحة وتوهب فؤادها الفلاحة
لاوطانها شـمال و جنــوب
يا مقبل بين خضرة وميةايـمتى نلقى ابو وجه مليح
وح نوصل غــد ولا عشية روح بنا روح سابق الريح
ترجــمني بفرحة الفلاحة واقفة من امبارحة الفلاحة
سلامات و للفا مكتوب يامقبل يوم وليله
اطوي السكة الطويلة
سـمرا و ســمارها الفلاحة قمره في دارها الفلاحة
و الدار عــمارها الفلاحة ما تسيبش تارها الفلاحة
خفه لها العفة تـــوب

تاريخ: 1957

كلمات: محمد فهمي ابراهيم

الحان: فريد الأطرش



القلب قلبي

القلب قلبى والحب حبى والذنب ذنبى
أنساه يا قلبى
ياما حلف لي بقلبه .. وعاهدني يخلف في حبه
وعيونه قالت لعيونى أوعاك تصدق شفايف بتحلف
وعيون جميله بتوعد وتخلف
شفايفه وعنيه خدعوني
ياما قال بعينيه و قلت معاه
أخلصت إليه و خدعنى هواه
يا قلبي انت الحق عليك تسمع كلام الخاين ليه
ولا انت قلبى ولا أسأل فيك لو جيت فى يوم وسألت عليه
كانت أوهام عاشت أيام كانت أحلام مرت فى منام
القلب قلبى والحب حبى والذنب ذنبى
أنساه يا قلبى

كلمات: مأمون الشناوي

الحان: فريد الأطرش

(( يتبع ))



_________________


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

حسناء العمري
المشرفـة العامـة
المشرفـة العامـة

انثى
عدد الرسائل: 2439
العمر: 40
البلد الأم/الإقامة الحالية: مملكة الابداع المملكة الأدبية
الشهادة/العمل : موظفة
الهوايات: كتابة الخواطر و الرسم وقراءة الشعر العربي والعالمي
تاريخ التسجيل: 16/05/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: موسوعة ملك العود و موسيقار الأزمان فريد الأطرش

مُساهمة من طرف حسناء العمري في 16/12/2010, 5:08 pm



الليله النور هل

الليلة النور هل علينا ونعيم الدنيا حوالينا
يا حبايبنا تردوا علينا الليلة دي أسعد ليالينا
الليلة النور هل علينا ليالي الأنس والأفراح
تزيد العمر وتطول ونتمنى مســـا وصباح
توافينا من الأول مناي والزمن هاني
نعيد الفرح من تاني
هنا ادعي واتمنى ننول الفرح ف إيدينا
الليلة النور هل علينا
يا ليل يا ليل
يا خالق الكون انت بالمحبة بديت
وجمعت شمل الأخوة بالهنا وهديت
انا أسألك يا كريم عالحب تجمعنا
ياللي تحقق رجاي كل ما اناديك
الليلة النور هل علينا ونعيم الدنيا حولينا
يا حبايبنا تردوا علينا الليلة دي أسعد ليالينا
الليلة النور هل علينا


كلمات: بيرم التونسي

الحان: فريد الأطرش



الوحده


آدي يومنا عشنا وشفناها
ودي أغلى فرحة قابلناها
ودعينا يا رب احميها يا رب
فرحة شعبين ما بقوش اثنين
يوم عيد الوحدة العربية أجمل أعيادنا وأمانينا
يوم عيد النور والحرية والدنيا عليه بتهنّينا
كان حلم جميل حقّقناه
وسنين وأيام منستناه
ودعينا يا رب احميها يا رب
وحدة شعبين ما بقوش اثنين
---
وحدتنا تصون حريتنا من ظالم يتحكم فينا
وترفرف ع الدنيا رايتنا ونعيش أحرار في أراضينا
وعدو بلادنا عرفناه
دي الوقت نبص ما نلقاه
ودعينا يا رب احميها يا رب
وحدة شعبين ما بقوش اثنين
---
ربنا من كرمه على بلادنا لطريق العزة بيهدينا
ونصرنا وبارك في جهادنا بالوحدة وإيده ف أيادينا
على فضله وعدله حمدناه
وف عيد الوحدة سألناه
ودعينا يا رب احميها يا رب
وحدة شعبين ما بقوش اثنين
---
اليوم دا يوم الفرح والليلة ليلة العيد
والوحدة تمّت لينا بارك يا ربّي وزيد
يا ليل
وخلي مجد العرب دايماً في نصر جديد
وحبب فينا القلوب والعزّة والإيمان
والنصر في الدنيا دا مبني على التوحيد
يا ليل


تاريخ: 1958

كلمات: فتحي قوره

الحان: فريد الأطرش



امتى تعود

امتى تعود يا حبيب الروح
بعد الأسية قلبك يصفالي
ترجع لحبك وتواسي حالي
كتر الدلال بعد الوصال يصعب علي
يا حبيبي قبل بهواك كل الأماني
فين نصيبي بعد المحبة وطول هواني
أعيش استنى يوم ما تجيني
تبقى جنبي تراعيني
واكون دايما معاك
أعيش اتمنى اشوفك عيني
واسمع صوتك يحييني
وانظر بهاك
يا امال امتى تحقق لي هناي
كان خيالي تفضل تبادلني هواي
وانا اصبح واتهنى بوجدي
عمرك ما تسيبني لوحدي
واقول ما احلا الوداد
وانا يحلا لي بحبك سهدي
ما دمت تقدر ودي
من غير عناد
يا غرامي اذكر ماضينا في الليالي
راح منامي سهران اصور ما جرى لي
يا ريت تخلص في حبك تاني
وانسى نوحي واشجاني
حرام كثر العذاب
يا ريت يرجع قلبك يهواني
ياما هجرك بكاني
انسى العتاب


كلمات: يوسف بدروس

الحان: فريد الأطرش


ان حبيتني احبك اكتر


ان حبيتني أحبك أكتر وان مليتني رح أنسى هواك
كل ما تتغير ح اتغير وح اكون دايما كده وياك
ان حبيتني أحبك اكتر
ان حبيتني وصنت هوايا رح شيلك في رموش العين
واخلص لك طول ما انت معايا وح نبقى أسعد قلبين
وان مليتني والا جافتني
رح قولك في الاول فكر
قبل ما تنساني وأنساك
انت حياة ووجداني والدنيا تهنالي في قربك
لكن لو ترضى بحرماني رح ضحي بهنايا ف حبك
وانسى غرامك مع أيامك
وساعتها قلبك يتحير
وح تندم على كتر جفاك
علشان نفسي غالية عليا بتحب اللي يحب هناها
لو تراعيها بالحنية تلقى نعيم الدنيا معاها
وان كان حبك راح من قلبك
رح ترجع على قلبي تدور
مش رح تلقى القلب معاك
وان حبيتني أحبك أكتر


كلمات: عبدالعزيز سلام

الحان: فريد الأطرش



انا بلبل

أنا بلبل… أهدي الجمال للي الجمال بـــــــــــــــــاعه
وانا الصبايا الملاح عرفـــــــــوني عرفوني بيــــــــــــاعة
يا ام الجبين مرمر يـــــا مذوبة المهجة
بالكــحل والأحمر حسنك يزيد بهجة
ادي ورد للخــــدين الله عليه الله
وادي سحر للشفتين الله عليه الله
وادي كحل رمش العين الله عليه الله
أنا بلبل…أنا بلبل
أهدي الجمال للي للي الجمال بـــــــــــــــــاعه
احلف يا قمحية إن الســمار خمــرة
بس السمار غية والفتنة في البودرة
وانا بودرتي استير الله عليــــه الله
ودي كمان منـــــيكير الله عليه الله
وخذي الكــيريم ليغير الله عليه الله
أنا بلبل…أنا بلبل
أهدي الجمال للي للي الجمال بـــــــــــــــــاعه
اما انت يا شقرة يا بدر غاب ظله
جودي هنا بنظرة تلقي الجمال كله
ودي طقم نوم ديليكات الله عليه الله
ودي ريحة للجملات الله عليه الله
مناديل حرير شرابات الله عليه الله
أنا بلبل…أنا بلبل
أهدي الجمال للي للي الجمال بـــــــــــــــــاعه

تاريخ: 1948

كلمات: انور عبدالله

الحان: فريد الأطرش


انا عارف - اخر كذبه




أنا أنا أنا أنا عارف إني مهونش عليك
ودي آخر كذبة أكذبها عليك أكذبها عليك
أنا أنا أنا مهونش عليك أنا
دي غلاوتك في الدنيا ونعيم الروح وياك
دي حلاوتك في عيني وازاي ح اقدر أنساك
كده برضه تنسى قوام إخلاصي ووجدي
مظلوم أنا والله حرام مكنش قصدي
حرمت اداري واخبي عليك
أنا أنا أنا أنا عارف إني مهونش عليك
ودي آخر كذبة أكذبها عليك أكذبها عليك
أنا أنا أنا مهونش عليك أنا


تاريخ: 1950

الحان: فريد الأطرش



انا كنت فاكرك ملاك



انا كنت فاكرك ملاك اتـاري حبك هلاك
ظلمت قلبي في هــواك ايه بس ذنبي معاك
دانا كنت فاكرك ملاك
حرمت اصدق عينيك كان فيهم الحبّ باين
وكنت غالي عليـك عملت قل فيك ايه يا خاين
من ابتسامتك بكايا ومن حلاوتك شقـــايا
دانا كنت فاكرك ملاك
ياما بنينا الاماني وسبقنا بها السنيـــن
هديتها ليه في تواني امّــال بنينا لـــمين
ياما خدعني كــلامــك ودمعــــتك وابتسامك
دانا كنت فاكرك ملاك


تاريخ: 1954

كلمات: مأمون الشناوي

الحان: فريد الأطرش




انا واللي بحبه

أنا واللي بحبه
وعاهدته ف حبي
حبيبين في الدنيا عايشين سوى في جنة
دا غرامي ف قلبه
وغرامه في قلبي
ولا حدش يقدر أبداً يفرق بينا
إنت روحي إنت فرحي
إنت نوحي إنت جرحي
آه آه ياحبيبي
نـعــيــم الدنيا في حبك وحبك عندي م الدنيا
وكل دقيقة في قربك تفوت أجمل من التانية
دا الهنا...... إنت
والمنى ....إنت
حتى أنا إنت .. حتى أنا إنت
ما هوش ذنبي ولا ذنبي تقيد في قربنا الأشواق
ما بين قلبي وبين قلبك غرام ما خطرش للعشاق
دا الهنا...... إنت
والمنى ....إنت
حتى أنا إنت .. حتى أنا إنت


تاريخ: 1950

كلمات: مأمون الشناوي

الحان: فريد الأطرش

(( يتبع ))





_________________


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

حسناء العمري
المشرفـة العامـة
المشرفـة العامـة

انثى
عدد الرسائل: 2439
العمر: 40
البلد الأم/الإقامة الحالية: مملكة الابداع المملكة الأدبية
الشهادة/العمل : موظفة
الهوايات: كتابة الخواطر و الرسم وقراءة الشعر العربي والعالمي
تاريخ التسجيل: 16/05/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: موسوعة ملك العود و موسيقار الأزمان فريد الأطرش

مُساهمة من طرف حسناء العمري في 16/12/2010, 5:10 pm




انا وانت لوحدنا

انا وانت لوحدنا حسدونا في حبنا
وياريتهم زيّنا
النســــمة تمر علـيك تنقل لك شوقي اليك
وتقول مكتوب في عينيك انَّ احنا لبعـضنا
وياريتهم زيّنا
انا عارف انك لي واحــــلف عــلى كــده بعينيَّ
ولا يوم تقسا عليّ ده غرامنا في دمنا
و ياريتهم زيّنا
رح اشيلك جوا عيوني وأغطي عليك بجفوني
وان حتى الكل فاتوني انا راضي بـــحظنا
و ياريتهم زينا
انا وانت نغمة في غنوة سارحة في الدنيا الحلوة
دي الدنيا بحالهاما تسوى و لا لحـــظة في حبـــنا
وياريتهم زينا


تاريخ: 1955

كلمات: انور عبدالله

الحان: فريد الأطرش

مقام: بياتي




انا وانت والحب

أنا وإنت أنا وإنت والحبّ كفاية علينا
انا و إنت أنا وإنت والدنيا ملك ايدينا
أنا وإنت أنا و إنت
أنا و إنت انا و إنت انا وانت والعين والنـنـي
انا و انت انا وانت انا منّك وانت منّــــــي
ورده و شذاها انا وانت كلمه و معناها انا وانت
انا دنيا وانت بهجتهـــا انا غنوه انت غنّيتهــــا
انا فرحة انت ابتسمتهـا انا روح هايمه وهديتهــــا
الكاس والنشوه اناوانت والدنيا الحلوه انا و انت
احنا غنوة قلبـين انا و انت اللي نرددها
انا طـير و انت الجناحين انا شـمعة وانت قايدها
والقرب جماله انا وانت والحبّ واماله انا وانت

تاريخ: 1954

كلمات: مأمون الشناوي

الحان: فريد الأطرش



انا وانت وبس


انا وانت ولاحد ثالثنا انا وانت وبس
انا وانت وبس
ياحلاوتنا انا وانت وبس
الهوى خاذنا ومشــــينا مشـــينا وبعدنا
نسبق ليالينا بخطوينا ونقرب اجمل مواعيدنا
ونعيش م الجمعة سبعة ايام زادنا وزوادنا غرام في غرام
والحب غطانا وفرشتنا وخدود الورد مخدتنا
انا وانت وبس لوحدينا طول مااحنا بعيد عن بعضينا
لقمة صغيورة تشبعنا عش العصفورةيقضينا
مرجحنا ياشوق قوي مرجحنا مرجحنا ياشوق
على قدر ماتقدر طوحنا طوحنا يا شوق عند القمرة
وابني لنا هناك أوضة و شباك عند القمرة
وف عزالنور افرح يا سرور عند القمرة
لا نعاس ولا نوم و لا ناس و لا لوم
واحلو يا ليل احلو يا فرحي اوصل للجو
والحب غطانا وفرشتنا وخدود الورد مخدتنا
وانا وانت و بس


تاريخ: 1967

كلمات: مرسي جميل عزيز

الحان: فريد الأطرش



انساك وافتكرك تاني


أنساك وأفتكرك تانى
وارجع واعود لك يا حبيبى
انت اللى ليّـه فى زمانى
وانت اللى م الدنيا نصيبى
ماشفت غيرك يشبه بهاك
انا اسيرك اطلب رضاك
ياريت فؤادك يصفا لى
من يوم ما سيبتك وانا حيران
والذكرى تخطر على بالى
اعشق سواك افضل ولهان
انت اللى بتواسي لى حالى
ارجع اليك من بعد نوحى
واشوف عينيك ترد روحى
والدنيا قربك تحلالى
ياما منايا تكون ليّه
بكل قلبك وعواطفك
تدى لقلبى الحنيّـه
وانا فى حياتى ما اخالفك
نعيش سوى عيشة الوداد
يحلى الهوى من غير عناد
وتبقى روحى وامالى
كلمات: يوسف بدروس

الحان: فريد الأطرش



اهلا بنور العين (دويتو)

(أسمهان) :
أهــــلا بنــــــــــــور العــــــــين
اللي عطـــــف قلبـــــــه و جاني
إحنا ســــــــــوى الاتنـــــــــــين
يا فرحــــة القلـــــــــــــب الهاني
الكون صفى و الجــــو اهو راق
من غير رقيب يحكي و عــــزول
تعالى بادلني الأشــــــــــــــــواق
و طمــــــــــن البال المشــــغول
(فريد الاطرش) :
قوليلي إيه غـــــــير حـــــالـــــك
و محير الدمــــــــع ف عــــــينك
ما تطمــــــــنيني على حـــــــالك
فيه شــــــــيء جرى بيني و بينك
(أسمهان) :
الود بين قلبــــــــي و قلبـــــــــك
ديمــــــــــا موصــــــــــــــــــول
و ليــــــه يلوعني ف حـــــــــبك
حاســـــــــــــــــــد و عــــــزول
(فريد الاطرش) :
مــــــــــين اللي يقدر يحرمنــــــا
من نعمـــــــــة الود البـــــــــاقي
مادام كـــــــــاس الإخلاص بينـــا
شربتــــــه من كف الســـــــــاقي
(أسمهان) :
حنظــــــــــــل نذير الشـــــــــوم
عايز اكــــــــون له حليلـــــــــــه
بدو ياخــــــــــــدني اليـــــــــــوم
غصــــــــبا و ما بيدي حيلــــــــه
(فريد الاطرش) :
ميــــــــــــــن اللـــــــي قــــــال
إن الجـمــــــــــــــــــــــــــــــال
يصـــــــــــــــبح أســــــــــــــير
متفـــــــــــــــكريــــــــــــــــــش
ده شـــــــــيء محـــــــــــــــال
لــــــــو كـــــــــــــان أمــــــــير
ده انـــــــا بنيــــــت كل أمالــــي
علـــــــــــــــــــى هـــــــــــواك
و افــــــــديك بالـــــروح الغـالي
و اعـيــــش معــــــــــــــــــــاك



تاريخ: 1940 الحان: فريد الاطرش


اهواك واقول للعواذل

اهواك واقول للعواذل كــل يوم اهواك
واكتب على كــل حارة بالثلث اهواك
واقول لقاضي الغرام في المحكمة اهواك
وادخل على الجان واتطوع بـخــط النار
وبدال ما اقــول آه..اهتف واقول اهواك

تاريخ: 1942

كلمات: احمد رامي

الحان: فريد الأطرش

(( يتبع ))





_________________


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

حسناء العمري
المشرفـة العامـة
المشرفـة العامـة

انثى
عدد الرسائل: 2439
العمر: 40
البلد الأم/الإقامة الحالية: مملكة الابداع المملكة الأدبية
الشهادة/العمل : موظفة
الهوايات: كتابة الخواطر و الرسم وقراءة الشعر العربي والعالمي
تاريخ التسجيل: 16/05/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: موسوعة ملك العود و موسيقار الأزمان فريد الأطرش

مُساهمة من طرف حسناء العمري في 16/12/2010, 5:12 pm





اهواك والروح فداك
اهواك وروحي فداك ياروحي وارتاح بنجوى هواك
وإن طال علي نواك ونوحي وأشتاق ليالي رضاك
يا حبيبي,تم ســـــعدي ,في الهوى يوم لقاك
اتهنى قلبي ونال في الحب اوفى نصيب
والطير في غصنه قال يا بخــتي منه حبيب

تاريخ: 1942

كلمات: احمد رامي

الحان: فريد الأطرش


اهواك يا من خنتني

اوف اوف يا باي
اهواك يا من خنتني بهواي وصبحت بيدك اســـــــير برغبتي وهواي
اهواك يا ظالمي واصبر على بلواي مهما يطول الصبر وتزيدني تعذيب
أخفي جراحي ولا يسمع حدا شكواي
يا يابا ي يابا اوف ياباي
يا نازلين ارضنا اتمهلوا شوية لا تقطفوا وردنا أشـــــواكه قوية
الورد شارب دمي جيت آخذ بتاري اللي جرح مهجتي ما يجرح ايديّ
شربت كاس المرار والشهد دواي لو تبخلي بالدوا بهلك يا صبية
يا مرحبا بالغالي الداخل علينا داخل بنات العرب لا يحمل آسّية
بهواك بهواك
بهواك بهواك


تاريخ: 1942

كلمات: احمد رامي

الحان: فريد الأطرش



اوفى حبيب

ليه أرتاح ....بعد ماراح ليه أيامى تكون افراح
ليه ما امسكش النار بايدي ليه مايكنش لقلبى جراح
الليالي من غرامه توهتني
والظنون في حبه يا ما حيرتني
وامّا فكّرت ولقيت روحي ظلمته
الندم خلاني أبكي واقول يا ريتني
من ساعتها قلبي بيدور عليه
مش ح يهدأ إلا لما ح يلاقيه
واعمل إيه
كانت كلمة حلوة مني بتراضيه
كنت أبيعه ف لحظة واحدة واشتريه
عمره ما تألم ولا حتى اشتكى
مهما كانت قسوتي بتزيد عليه
وف لحظة واحدة التقتني بهجره
واللي جرى ما بقتش قادر أفسّره
واعمل إيه اعمل إيه .. اعمل إيه
كنت فاكر إنّه خاين في غرامه
وافترقنا والخصام زوّد آلامه
ياما حيّرته وسهّرته الليالي
يا ما كلّمته ولا اسمعتش كلامه
ليه ما ليش مع القلب الطيب نصيب
ليه أعيش ف الدنيا دي زي الغريب
واعمل إيه....
أي جرح ف دنيتي يمكن يطيب
إلا جرحه ما لوش دوا ولا لوش طبيب
كل ده على شان لقيت القلب حبّه
والعيون قالت عليه أوفى حبيب
ليلي يا ليلي يا ليل.....
يا ليلي يا عيني .. يا يا.....ليل
الغريب ازّاي قدرت أهجره
واللي حصل ما بقيتش قادر أتصوّره


تاريخ: 1997

كلمات: طلعت خالد

الحان: فريد الأطرش



اول همسه




زي النهار ده كان حــبك يوم ما عاهدتك أصــون ودّك
وحلفت لك انـــي بـحبّـك وكان يميني فــوق خـــــدّك
و كان احلى همسةلأحلى وردة
فاكرها لسّــة زي النــــــهار ده
كان القدر بنا حنون كان القمر جماله يسبي العيون
كان الشجر غصـــــون تعــــــانــق غصــــــون
و الزهر يبعث انفاسه فرحان بعطره اللي في كاســه
و عــاهدتني و سألتني وحلفت لك طول عـــمــري لك
في أحلى همســــة
بايدك سقيتني الهـــــنا و الحنان
وعدت و سقيتني الضنا و الهوان
ما قلتش ياريتني ماكان اللي كان
بحـــبك في قربك و في بعـــدك
بحـــبــــك في غــــدرك وودك
بـــحبـــك بحبـــك بحبــــك
ومهما تقـــسى عليّ مااحمـــلش منّك اسية
واعيش في ذكرى هواك واحلم بأيام رضاك
كان أحلى همسة
ما ليش أمل ياحبيبي فيك غير اني أشوفك في عيني
خلي الجمال و الحسن عليك واناالغرام والحب عليّ
أخاف عليك يوم تنساني وتنسى وجدي و أشجاني
فــي أحلــى هـمــســة
انا اللي بهواك وحـــدي ولا أفـــكر أســــلى
وان فاض بي شوقي ووجدي اسرح فــي اول هــمسة

تاريخ: 1950

كلمات: مأمون الشناوي

الحان: فريد الأطرش


(( يتبع ))




_________________


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

حسناء العمري
المشرفـة العامـة
المشرفـة العامـة

انثى
عدد الرسائل: 2439
العمر: 40
البلد الأم/الإقامة الحالية: مملكة الابداع المملكة الأدبية
الشهادة/العمل : موظفة
الهوايات: كتابة الخواطر و الرسم وقراءة الشعر العربي والعالمي
تاريخ التسجيل: 16/05/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: موسوعة ملك العود و موسيقار الأزمان فريد الأطرش

مُساهمة من طرف حسناء العمري في 16/12/2010, 5:15 pm




اياك من حبي

اياك من حبي اياك
وابعد عن قلبي اياك
صورتك في خيالي اه منها يا ويلي
رسمك على بالي في نهاري وليلي
والليل بيطول من الشوق وجفاك
اصدك من الاول
احتار وياك وياك
خايف من قلبك يمكن يتغير
خايف من حبك علشان بيحير
بفرح بك جنبي واتمنى جفاك
انا عارف قلبي مش قد هواك
اياك من حبي اياك
وابعد عن قلبي اياك
اياك توعدني يوم حتكون ليّ
مهما حتسعدني راح اقول ده شوية
حبك مش ليا انا لي اساك
راح تقسى علي لو قلت اهواك
اياك من حبي اياك
وابعد عن البي اياك

تاريخ: 1958

كلمات: انور عبدالله

الحان: فريد الأطرش


ايامي الحلوه


ايامي الحلوه انساها وريح قلبك
ودي اخر غنوه راح اقولها في دنيت حبك
مريت في زماني وشغلت البال بغرامك
دلوقت انا هاني من يوم ما رضيت بخصامك
وصبحت في حالي متهني وخالي
من كتر القسوه مبقاش القلب يحبك

ودي اخر غنوه راح اقولها في دنية حبك
في الاول طيفك كنت افرح لما يجيني
دلوقت بشوفك مبقاش حسنك يسبيني
والحال اتغير
وانت المتحير
وانا قلبي في نشوه
وخلاص ما بقتش اعاتبك
ودي اخر غنوه راح اقولها في دنية حبك
من كتر صدودك ياما عشت كتير حيران
دلوقت وجودك مالهوش في القلب مكان
تاريخ: 1952

كلمات: احمد منصور

الحان: فريد الأطرش


ايه فايدة قلبي

ايه فايده قلبي لو ما كانش هواك
و ازاي يتهنى لو ما نالش رضاك
اول ما شفتك كنت طيف في منام
على طول عرفتك و اشتهيت الغرام
خايف من حبك لا يكون اوهام
راح اقابلك امتى و فين .. طمنّي يا نور العين
قلبي و قلبك الاتنين .. بينادونا يا حياتي انا

ليه باحن اليك؟ ليه بادوّر عليك؟
يا هنايَ .. يا عذابك
اهوى حبك حتى لو يكون عذاب
يا منايَ .. طال غيابك
آه يا قلبك من قساوتك و الغياب

انا كنت قبل هواك سالي و خالي البال
نوّر لي طيفك ظلام القلب لمّا مال
سهران ليالي مع الاحلام و ليلي طال
يا آمالي .. يا خيالي
انت مين؟ ليه بحبّك؟ ايه جرى؟
يا نصيبي .. يا حبيبي
انت روحي ولا قلبي يا ترى


تاريخ: 1956 كلمات: انور عبدالله الحان: فريد الأطرش

بتأمرعالراس وعالعين
بتؤمرعالراس وعالعين
اشرب واسقيني من العين
متلك يـا سـكَّر بيدوب
يا اســمراني يا مهيوب
معقـول تلاقي محبوب
ومش معقـول تلاقي تنين

يا حبيبي يا بو الأحبـاب
يا خدودك ورد وعنّـاب
طاب الهوى بقربك طاب
ورقص الدبكة حد العين
متلك يا سكر بيدوب

يا حبيبي أنا روحي فداك
شو بتسوى الدنيا لولاك
ريتــك تسلملي محلاك
أحلى من الكحلة بالعين
متلك يا سكر بيدوب

جبينك بدر تحته رموش وعيون
فيهم سحر يروي بحور وعيون
على نقلاتك الغزلان وعيون
وعليــك تســابقوا كل الحباب
متلك يا سكر بيدوب
بتأمر عالراس وعالعين

بتسأليني عن حالي

بتسأليني عن حالي وانت السبب في اللي جرى لي
بتشوفي ذلي بعينيك وحيرتي في الدنيا عليك
وتبقى روحي في ايديك
وتسأليني عن حالي وانت السبب في اللي جرى لي
تعالي جنبي وواسيني حنّي علي وراعيني
انسى سهادي وأنيني
وتسأليني عن حالي وانت السبب في اللي جرى لي
عيوني تشرح لك وجدي وجفوني تحكي لك سهدي
ودموعي توصف لك ودي
وتسأليني عن حالي وانت السبب في اللي جرى لي


كلمات: يوسف بدروس

الحان: فريد الأطرش


بحب من غير امل
بحب من غير امل وقلبى راضى سعيد
وان طال عليه الاجل انت الحبيب الوحيد
اشوف جمالك يوم وتغيب عليه سنين
واسهر ما اشوف النوم وافضل فى حبك امين
اكون معالك فى الليالى وقلوبنا تفرح سوا
ويمر بعدك ببالى ابكى آلامى الجوى
اشوف جمال الحياه وياك وقلبى حزين
ح شوفها فين وياه بعدك ويشكى لمين
اللى يقاسى فى هواه يتمنى يبلغ مناه
وانا اللى قلبي بيصبر وهو فاقد رجاه
كفاية عطفك عليه وحب روحك لروحى
وان فرقتنا الاسيه حبك فى قلبى يا روحى

كلمات: يوسف بدروس

الحان: فريد الأطرش


بساط الريح

بساط الريح جميل ومريح
وكله أمان ولا البولمان
بساط الريح ..بساط الريح
يا طاير فوق وكلّك ذوق
أنا مشتاق وبراني الشوق
ودواي في سوريا وفي لبنان
نسيم لبنان شفا الأرواح
عليل القلب عليه يرتاح
ويا مشتاق لأرض الشام
تبات سكران بلا أقداح بلا أقداح
سوريا ولبنان قامات وقدود
عليها بشوف عيون وخدود
تزوّد نار القلب ببارود
أنا أعشق سوريا ولبنان.. سوريا ولبنان
نروح يا بساط على بغداد ... على بغداد على بغداد
بلاد خيرات بلاد أمجاد ... بلاد خيرات بلاد أمجاد
نحن هنا بالســـيف نحمي أرضنا
وفي نهار الحيف نحمي عرضنا
أما الكرم للضيف مخلوق فرضنا
والعز في الاثنين : السيف والكرم
آه يا زلم آه يا زلم
يا دجلة أنا عطشان ما أقدر أرتوي
من حســــنك الفتّان هذا الكسروي
في كل رمشـــة عين خنجر ملتوي
لو صاب مني القلب يعدمني عدم
آه يا زلم أه يا زلم
بساط الريح يا أبو الجناحين
مراكـــــش فين وتونس فين
أنا لي حبيب هناك واثنين وبعادهم عني اليوم بشهرين
بلاد الحوت، والغلة والزيتون
فيها الشفايف قوت، وللشراب عيون
ياللي علينا تفوت، انزل وكن حنون
إشبعْ طعام وشراب ولا تزيد يا خي
تـــونس أيا خضرا يا حارقة الأكباد
غزلانك البيضا تصعب على الصياد
غزلان في المرسى والا في حلق الواد
غزلان في العارك والا في حلق الواد
على الشطوط تعوم ما تخوف صيد المي
بساط الريح قوام يا جميل أنا مشتاق لوادي النيل
أنـــــا لفّيت كثير ولقيت البعد عليَّ يا مصر طويل
اللي يفوت أرضنا يروح ويرجع لنا
ما فيش كده حسننا وما فيش كده ظرفنا
يا حلو يا طبعنا
با خفة يا دمنا

تاريخ: 1950

كلمات: بيرم التونسي

الحان: فريد الأطرش

(( يتبع ))




_________________


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

حسناء العمري
المشرفـة العامـة
المشرفـة العامـة

انثى
عدد الرسائل: 2439
العمر: 40
البلد الأم/الإقامة الحالية: مملكة الابداع المملكة الأدبية
الشهادة/العمل : موظفة
الهوايات: كتابة الخواطر و الرسم وقراءة الشعر العربي والعالمي
تاريخ التسجيل: 16/05/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: موسوعة ملك العود و موسيقار الأزمان فريد الأطرش

مُساهمة من طرف حسناء العمري في 16/12/2010, 5:18 pm





بعد اللي كان
بعد اللي كان بيننا حرام يغدر بي قلبك
فين الحنان فين الغرام فين عهد حبك
بعدين وياك يا ظالمني ده انا روحي فداك يا بايعني
مخلص في هواك يا خاينّي آه م اللي كان
عملت لك أنا إيه تقسى عليّ أيام
وتفوتني حيران ليه في الشك والأوهام
ما اعرفش مين قساك وللعهود نساك
وازاي تبيع قلبي ويهون عليك حبي
بعدين وياك يا ظالمني



تاريخ: 1948 كلمات: مأمون الشناوي الحان: فريد الأطرش

بقى عايز تنساني
بقى عايز تنساني
وتزود حرماني
طب انسى وانا ح انسى
انا مش ح ارجعلك تانى

ايه بس اللي عملته
ايه ذنبى اللي جنيته
ده القلب اللي انت ملكته
فاكرك وانت نسيته

ياظالم .. ياجاني
بقى عايز تنساني
طب انسى وانا ح انسى
انا مش ح ارجعلك تاني

طمعتك في حناني
ووهبتك وجداني
وبقيت ملك ايديك
اتاريك قاسي وغادر
وبتنسى ومش فاكر
ايامي ولياليك ..

ياظالم .. ياجاني
بقى عايز تنساني
طب انسى وانا ح انسى
انا مش ح ارجعلك تاني

تاريخ: 1964

كلمات: عبد العزيز سلام

الحان: فريد الاطرش




بيحبني وبحبه

بيحبني وبحبه وقلبي كلم قلبه
لكن عذولي جنبه حارمني بهجة قربه
بيحبني وبحبه
هو قمر في علاه وازاي انا اوصل له
الروح بتتمناه دايما بتمسي في ظله
هو معايا بقلبه وانا بروحي بحبه
لكن عذولى جنبه حارمني بهجة قربه
بيحبني وبحبه

بتســقي ليه يا زمان شهدك لكل الناس
وتفوتني ليه عطشان لوحدي من غير كاس
محروم وانا في قربه واتمني يوم افرح به
لكن عزولي جنبه حارمني بهجة قربه
بيحبني وبحبه


تاريخ: 1954

كلمات: عبدالعزيز سلام

الحان: فريد الأطرش






تصبح على خير
تصبح على خير ياحبيبي
انت اللي م الدنيا نصيبي
يا حبيبي يا نصيبي يا حبيبي
اتهنى ونام خليني أنام
خليني أشوفك في الاحلام
يا أعز حبيب ويا أغلى غرام
يا حبيبي أنا طول ما انت هنا
الدنيا لنا وبعد عمرنا
رح يفضل حبنا
يحكي من بعدنا
اشواقنا وحبنا
تصبح على خير يا حبيبي

تاريخ: 1959

كلمات: اسماعيل الحبروك

الحان: فريد الأطرش


تطلع يا قمر بالليل

تطلع يا قمر بالليل
ما أحلاك يا قمر محلاك
يا ريت الحبيبي معاك
ونورك في قمر في علاك
شوقني اليك بالحيل
وتطلع يا قمر مشكور
تملاها علينا نور
وتفينا بنات الحور
تتمايل علينا ميل
... اوف ...
انا بين العرب معروف
حوليا العشيره سيوف
لو جتنا البرايا ضيوف
ينشالو على الاصيل
... أوف ....
تطلع يا قمر بالليل
تطلع يا قمر بالليل

تاريخ: 1945

كلمات: بيرم التونسي

الحان: فريد الأطرش

(( يتبع ))





_________________


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

حسناء العمري
المشرفـة العامـة
المشرفـة العامـة

انثى
عدد الرسائل: 2439
العمر: 40
البلد الأم/الإقامة الحالية: مملكة الابداع المملكة الأدبية
الشهادة/العمل : موظفة
الهوايات: كتابة الخواطر و الرسم وقراءة الشعر العربي والعالمي
تاريخ التسجيل: 16/05/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: موسوعة ملك العود و موسيقار الأزمان فريد الأطرش

مُساهمة من طرف حسناء العمري في 16/12/2010, 5:21 pm





تعال سلم

تعال سلم تعال سلم
تعال ســــلم وانا اســـــلم بالعين وبس حانتكلم
مجروح ومش قادر اتألـم اشكي لمين ولا اتظلم
يااللي بعذابي تتســــلى جبر الــخواطر عــلى الله
تعال سلم تعال سلم
مش طالب منك تواعدني ولا قلت لك مرة عاهدني
مهما تكايدني حاقول زدني النظرة بالعين تسعدني
أنا عارف ان الحب مذلة جبر الخواطر على الله
تعال سلم تعال سلم
انا عارف اني مانيش قدك وكثير علي اطلب ودك
يا سيدي ارحم دا اناعبدك وكل املي اني اشاهدك
عن بعد بالعين واتملى جبر الخواطر على الله
تعال سلم تعال سلم

تاريخ: 1951

كلمات: محمود فهمي ابراهيم

الحان: فريد الأطرش


تقول لا




تقول لأ وأقول لأ وتقول قلوبناآه
مالوش حق يقول لأ اللي بيقصدآه
فاكر قربك فاكر حبك فاكر لياليلنا هناك
الروض كله ورده وفله مستنيه هناك
تعاتبني ليه واعاتبك ده حرام
ده شئ كتير
تقول لأ
ليه أخاصمك وتخاصمني خدنا أيه بخصمنا
مين يقسمك ويقاسمني حبنا وأيامنا
تعاتبني ليه واعتابك ده حرام
ده شئ كتير
تقول لأ


تاريخ: 1959

كلمات: مأمون الشناوي

الحان: فريد الأطرش


جرى ايه ياعزالنا

جرى ايه يا عزّالنا شغلتوا بالنا ليه
ما تسيبونا ف حالنا ايه رح يفيدكم ايه
هو اللي في الحب اتمنى يلقى نصيبه
حرام يحب ويتهنى ويّا حبيبه
قولوالنا ياعزال يا محيرين البال
شغلتو بالنا ليه ايه رح يفيدكم ايه
الكلمة تصبح مية كلمة آه من اللايمين
ده الحب ياعزال قسمة بين القلبين
وليه كلامكم ليه وليه ملامكم ليه
ليه تحرموا القلب اللي يميل من أحبابه
ده كل شي في الحب جميل حتى عذابه
وأنا قلبي حب ومال ما يهمنيش عزال
شغلتو بالنا ليه ايه رح يفيدكم ايه


كلمات: عبدالعزيز سلام

الحان: فريد الأطرش



جميل جمال




جميل جمال، مالوش مثال
ولا في الخيال، صدق اللي قال
زي الغزال.. جميــل جمـال
ليه الدنيا جميلة وحلوة وانت معايا، وانت معايا
ليه تخلي القلب بنشوة وانت أسأي وانت أسـاي
تسألني ليه.. معرفش
والسرِّ إيه.. مفهمش
---
عطف وحنان، من الزمان، ولاَّ عشان
جميل جمال.. جميل جمال
ليه لمَّا بشوفك بعْينَيَّ روحي تغنِّ.. روحي تغني
وتْغنـي الأيام حواليِّ وتطمنِّي، وتطمني
نظرةْ عينيك.. تسحرني
والشـوق إليك.. حيَّرني
عطف وحنان.. من الزمان
ولاَّ عشان.. جميل جمال.. جميل جمال
---
ليه كل الأزهار بتحبك، والطيـر والناس
علشان الرقة اللي فقلبك، ولاَّ الإحسـاس
ولاَّ القوام.. والخفَّة، والإبتسام عالشفَّة
عطف وحنان.. من الزمان
ولاَّ عشان.. جميل جمـال


تاريخ: 1952

كلمات: مأمون الشناوي

الحان: فريد الأطرش




ح افضل احبك
ح افضل أحبك
من غير ما أقول لك إني بحبك
لحد قلبك ما يوم يدلك
اني بحبك وافضل أحبك
شعللت حبي ولا فيش في قلبك
عن حبي فكرة
وأنا وقلبي نحلم بقربك
اليوم وبكرا
ومهما فاض بي
من ذل حبك
ما اعرفش أكره وأفضل أحبك

خايف على قلبك ينقال عليه غدار
ويقولوا عن حبك إن النعيم فيه نار
إن كنت بايعني ماليش غنى عنك
مهما تلاوعني ومهما اشوف منك
ح افضل أحبك


تاريخ: 1949 كلمات: مأمون الشناوي الحان: فريد الأطرش

حالي صعب عالغمام

حالي صُعُب عالغمام فاضت دموع على شاني
شافني شريد في الغرام بكى وزوّد أشجاني
الشك ده كان ليه يا اللي راعيت حُبِك
يا ريتني اعرف إيه يا يتصفى قلبك
جنيت في حبك على روحي وفضلت من وجدي حيران
ابك يا قلبي من اللي ضناك وانسى يا قلبي انين في هواك
تشكي لمين يرحم شكواك
ابك ابك ابك يا قلبي
الجو راق واعتدل جدّد في قلبي الأمل
يا ريت ودادك يصفالي والقرب منك يهنالي
وانت يا قلبي تعود لياليك واللي جفاك اليوم يصافيك
وابقى اقول لك وانا اهنيك
غن غن غن غن يا قلبي

تاريخ: 1942

كلمات: احمد رامي

الحان: فريد الأطرش

(( يتبع ))



_________________


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

حسناء العمري
المشرفـة العامـة
المشرفـة العامـة

انثى
عدد الرسائل: 2439
العمر: 40
البلد الأم/الإقامة الحالية: مملكة الابداع المملكة الأدبية
الشهادة/العمل : موظفة
الهوايات: كتابة الخواطر و الرسم وقراءة الشعر العربي والعالمي
تاريخ التسجيل: 16/05/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: موسوعة ملك العود و موسيقار الأزمان فريد الأطرش

مُساهمة من طرف حسناء العمري في 16/12/2010, 5:24 pm





حبني قد ما تقدر


حبني قد ما تقدر يا حبيب القلب
حبي لك أكتر وأكتر من كل الحب
يا حبيب القلب
البحر من عيونك صفاه وزرقته
والبدر من جبينك ضياه وطلعته
وليلي من سكونك جماله وبهجته
والنجم في الظلام من نورك اكتوى
يا حبيب القلب
أخاف وأغير عليك من عيني نفسها
ومن رموش عينيك عالخد لمسها
والنسمة تبوس ايديك أغير من همسها
أخاف من الكلام وأغير من الهوى
يا حبيب القلب
ياللي حياتي معاك نعيمي و جنتي
ولما أكون وياك بتزّود فرحتي
وأنسى زمان جفاك وعذابي ف وحدتي
إيه ياترى الأيام كتبت لنا سوا
يا حبيب القلب


الحان: فريد الأطرش


حبيب العمر
حبيب العمر...حبيتك وأخلصت ف هواك عمري
لا يوم خنتك..ولا نسيتك ولا ف يوم غبت عن فكري
حبيب قلبى و وجداني ماليش غيرك حبيب تاني
حبيب عمري
فتحت عيني من صغري على حبك و كان املي
سقيتني كاس هواك بدري اسر فكري و احساسي
تهنيني و ترعاني
حبيب قلبى و وجداني ماليش غيرك حبيب تاني..
حبيب عمري
اشوف بعيونك الدنيا واغني الحب بلسانك
حياتي معاك حياه تانية اهيم واسبح فى احضانك


تاريخ: 1947

كلمات: مأمون الشناوي

الحان: فريد الأطرش


حبيب القلب من جوه

حبيب القلب من جوه
قولوا لي بس فين هوَ
دا غاب عني وحيرني وسهرني
عشان هو حبيب القلب من جوه
حبيب القلب راح ولا جاش
ومش عارف طريقه فين
وأنا عن حبه ما استغناش
ومين قساه علي مين
ومين حلاه يزيد في جفاه
وأنا بهواه عشان هوَ
حبيب القلب من جوه
حبيب القلب خاصمني
ومش عارف خصامه ليه
وإيه اللي جرى مني
عشان يحرمني من لياليه
وأنا واياه رضيت برضاه
وصنت هواه عشان هوَ
حبيب القلب من جوه


كلمات: عبدالعزيز سلام

الحان: فريد الأطرش


حبيبي سهرني

حبيبي سهرني ايام وليالي رخص لي الدمع الغالي
ضحيت بالكل عشانه وحرمني رضاه وحنانه
حـبيبي وقـــلبي مالوش غير حبيبه
لا عمره يخونه ولا يوم راح يسيبه
سهرني ايام وليالي رخص لي الدمع الغالي
ضحيت بالكل عشانه وحرمني رضاه وحنانه
ومهما جرى لي راح اصبر عشانه
ينام الليالي وانا اســــهر عشـــانه
ومـهما يجافيني حـــايرجع يجيني
حبيبي سهرني ايام وليالي رخص لي الدمع الغالي
ضحيت بالكل عشــــــانه وحرمني رضاه وحنانه
اصونه في عيني واداري عليه
لا غيري يشوفه ويشغل عينيه
ولو ضاع شبابي في حبه عشانه
ولـــو طال عذابي احبه عشانه
ومهما يجافيني حايرجع يجيني
حبيبي سهرني ايام وليالي رخص لي الدمع الغالي
ضحيت بالكل عشــــــانه وحرمني رضاه وحنانه


تاريخ: 1959

كلمات: اسماعيل الحبروك

الحان: فريد الأطرش



حبيبي فين

حبيبي فين انت فين؟
يانور العين انت فين؟
اه ياحبيبي يا ما بعدك زاد تعذيبي
الليل يطول وانا مشغول
وافضل اقول: حبيبي فين
فين النعيم ويـــاك يا بهجة قلبي وعينيَّ
فين النسيم وشذاك وعطفك يا روحي عليَّ
طال البعاد
ذاب الفؤاد
اه ياحبيبي
يا ما بعدك زاد تعذيبي
الليل يطول وانا مشغول
وافضل اقول: حبيبي فين
فين النخيل والنيل وأهلي وأوفى خلاني
والليل جميل والليل ما يحلاش لا ف أوطاني
وطني الحبيب
فيه الحبيب
اه يا حبيبي
يا ما بعدك زاد تعذيبي
الليل يطول وانا مشغول
وافضل اقول: حبيبي فين



تاريخ: 1946 كلمات: يوسف بدروس الحان: فريد الأطرش

حبينا حبينا




حبينا حبينا، حبيناكي حبينا
لو ما حبينا عيونك، لا تعذَّبنا ولا جينا
حبينا حبينا حبيناكي حبينا..

وقعنا بالحب وقعنا، وعا درب الهوى ضعنا
وياما وياما تلوَّعنا، وياما وياما تلوَّعنا
وياما وراكي مشــينا

وحياتك منضحِّي الروح ومش ممكن بالسر نبوح
مطرح ما بدِّك منـروح، مطرح ما بدِّك منـروح
وين مـا بدِّك ودِّينــا
---

موَّال
ياليل غني الحب بعده بأوَّلــه خلِّي الحبايب يتقلوا ويتدلَّلوا
يا حلوة الحلوين حبي وسهري ده الحب بين النـاس الله محله
يا ليل

---

حبيناكي من زمان، يا زهرة على غصن البان
حنِّي عالقلب الولهان، حنِّي عالقلب الولهان،
ويا حلوة توصِّي فينـا

وحياة الطير الشادي الروح بإسمك بتنادي
حنِّي يا غزال الوادي، حنِّي يا غزال الوادي
وجوَّا قلبك خبِّينــا

حبينا حبينا حبيناكي حبينا


تاريخ: 1975

كلمات: توفيق بركات

الحان: فريد الأطرش

(( يتبع ))



_________________


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

حسناء العمري
المشرفـة العامـة
المشرفـة العامـة

انثى
عدد الرسائل: 2439
العمر: 40
البلد الأم/الإقامة الحالية: مملكة الابداع المملكة الأدبية
الشهادة/العمل : موظفة
الهوايات: كتابة الخواطر و الرسم وقراءة الشعر العربي والعالمي
تاريخ التسجيل: 16/05/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: موسوعة ملك العود و موسيقار الأزمان فريد الأطرش

مُساهمة من طرف حسناء العمري في 16/12/2010, 5:27 pm





حكاية العمر كله


يا شمس قلبي وظله يا حكاية العمر كله
يا شمس قلبي وظله يا فرحة عمري كله
طالت علي الليالي في وحدتي وابتهالي
اناجي صورة في خيالي
لحد ما شفتك انتي وقولت انتي اللي كنتي
منورة لي الليالي اشوف خيالك واقول له
يا شمس قلبي وظله يا حكاية العمر كله
يا شمس قلبي وظله يا فرحة عمري كله
ما تعاتبينيش عاللي فات الماضي كله اهات
ذابت مع الذكريات
وفظل لي من الدنيا حبك وهمس قلبي لقلبك
وكفايه فرحي بقربك وانا اللي عايش في ظله
يا شمس قلبي وظله يا حكاية العمر كله
يا شمس قلبي وظله يا فرحة عمري كله


تاريخ: 1965

كلمات: صالح جودت

الحان: فريد الأطرش

مقام: بياتي



حكاية غرامي

حكاية غرامى حكاية طويله بدايتها ذكرى الليالى الجميلة
وحرمانى منها مابين يوم وليله
ماليش يد فيها .. ماليش فيها حيلة
كتبها زمانى عليا بدمى وبدموع عيني
حكاية غرامى حكاية طويلة
مرت بنا الايام تجرى نشرب من الحب ونسقيه
ابيع لمين باقى عمري ويرجع الحب ولياليه
عشنا فى فرحة وأمان كان املنا نعيش كمان
بس ما رضيش الزمان
قلبى حبه زى قلبه للنهايه
وانحرمنا وانظلمنا من البداية
كتبها زمانى عليا بدمى وبدموع عيني
حكاية غرامى حكاية طويلة
ياحبيبى .. قلبى بيدعي لك تسلم لي ويسلم لي شبابك
لك وحدك ابكي واغني لك ياحبيبى فى هَناك وعذابك
واشوف جمالك فى الضنى اقول ياريتنى كنت انا
ماليش حبيب غيرك وحدك وماليش حياة ابدا بعدك
حبيبى سلامتك... سلامة ابتسامتك
تنور حياتى وتطفى آهاتِي
كتبها زمانى عليا بدمى وبدموع عيني
حكاية غرامى حكاية طويلة
يا حبيبي مهما قاسيت الليل خسارة في الدنيا دمعك
أنا في الامل ضويت الليل لما انطفا شمعي وشمعك
أنا وانت كنا قبل ذبلت شفايفها
يا دنيا عندي أمل نرجع ونقطفها
ما تفرقيش ف قلوب بتحب
ولا تحرميش حبيبين من حب
يا تصبريني على الحرمان يا ترجعي لي ليالي زمان
ليالي جميلة... ولكن قليلة
حكاية غرامي
حكاية طويلة


تاريخ: 1959

كلمات: مأمون الشناوي

الحان: فريد الأطرش

مقام: حجاز كار كرد


ختم الصبر بعدنا


ختم الصبرُ بُعدنا بالتلاقي
وشفا الصدرَ انَّ ودَّكَ باقي
أفتدري بما لقيتُ من اللوعةِ
في الشوقِ بعد يومِ الفراقِ
لو ترى ما شربتُ من دموعي
وعلى شربها خيالك فاقي
فبعينيكَ والتكحّلِ بالحسنِ
والسحرِ الحياءِ والإطراقِ
لِمَ باعدتني وأسعدتَ قلبي
وإلى أينَ كان منكَ متاقي
أدنُ مني فإنّ خوفي من الهجرانِ
لا ينتهي بغير العناقِ
كذِبَ الحاسدُ المبلِّغُ عني
غير ما ترتضيه من أخلاقي
هاكَ صدري فضع يديكَ على صدري
وخذ رأيَ قلبيَ الخفّاقِ



كلمات: الأخطل الصغير

(( يتبع ))



_________________


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

حسناء العمري
المشرفـة العامـة
المشرفـة العامـة

انثى
عدد الرسائل: 2439
العمر: 40
البلد الأم/الإقامة الحالية: مملكة الابداع المملكة الأدبية
الشهادة/العمل : موظفة
الهوايات: كتابة الخواطر و الرسم وقراءة الشعر العربي والعالمي
تاريخ التسجيل: 16/05/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: موسوعة ملك العود و موسيقار الأزمان فريد الأطرش

مُساهمة من طرف حسناء العمري في 16/12/2010, 5:31 pm



كلمات: الأخطل الصغير

الحان: فريد الأطرش


خذي قلبي
خذي قلبي واديني قلبك علشان أقدر أجافيكِ
وتقاسي عذابي في حبك والنار من الشوق تكويكِ
خذي قلبي واديني قلبك
واديني قلبك
خذي قلبي عشان ما اذوق اللي قاسيته في هواكِ
وتشوفي إزاي كان شوقي أيام صدك وجفاكِ
إنتِ في قلبي تحبيني وأنا في قلبك أسلاكِ
وإن فاض من البعد حنيني أقدر أتهنى معاكِ
طول ما انت سايقة في دلالك
رح اشوف الويل في جفاكِ
ولانيش ح اسعد بوصالك
طول ما هو قلبك ويـــاكِ


تاريخ: 1951

كلمات: عبدالعزيز سلام

الحان: فريد الأطرش


خليها على الله


خليها على الله ومشيها ويالله
اتبســم واضحك للدنيا ولاتسأل وافرح بشبابك
ليه تصرف من عمرك ثانية تتألم أو تشكى عذابك
الدنيا مراية لما اضحك فيها
تتضحك ويايا وتروق لياليها
شوف شغلك والباقى على الله وخليها على الله على الله
الشاطر يجرى ورا عيشه وبجهده هيتم نــعـيـمــه
والخايب يجنى عليه طيشه وبرجله يوصل لجحيمه
شبعك او جوعك شئ مش باليد
عرقك ودموعك دول تمن المجد
شوف شغلك والباقى على الله وخليها على الله على الله
قول الدنيا بخير واتركها للي كاتبها واللي حاسبها
حكمة ربك مين يدركها غير سبحانه اللي مرتبها
مهما جرا لك ايه راح يجرى
طول بالك تفرج بكرة
شوف شغلك والباقى على الله وخليها على الله على الله


تاريخ: 1954

كلمات: مأمون الشناوي

الحان: فريد الأطرش


دايما معاك

دايما معاك دايما أتبع خطاك دايما
وأعشق بهاك دايما وراك وراك دايما
دايـــما مــعاك
تطلع من الأرض اطلع لك تنزل من السما أنزل لك
تغضب أصالحك وأحايلك ولو عــزولي قــرّب لك
حاحيــّره... دايما وسهّره ... دايما
وانا معاك دايما اتبع خطاك دايما
فيه مغناطيس في طلعتك تملّي يجذبني لبهاك
تطردني من باب جنتك تلقاني جيت من الشباك
وانا بين ايديك.. دايما وروحي فيك.. دايما
وانا معاك دايما اتبع خطاك دايما
عينيك بتجرح وتداوي وانا العليل وانت الـمداوي
وان كنت ع الهجران ناوي تعمل شيطان اعمل حاوي
واسحرك دايما واحيرك دايما وانا معاك دايما


تاريخ: 1951

كلمات: عبدالعزيز سلام

الحان: فريد الأطرش

مقام: بياتي


دقوا المزاهر

دقّوا المزاهر ياالله يااهل البيت تعالوا
جمّع ووفّق والله وصدقوا اللي قالوا
عين الحسود فيها عود يا حلاوة
عريس قمر .. وعروسته نقاوة
واحنا الليلة دي كدنا الأعادي
ودي العريس اسم الله على حسنه وجماله
قيدوا الشموع واتهنّوا الليلة
عقبالهم كل حبايب العيلة
تبقى السعادة سكّر زيادة
قولوا معايا ان شاء الله يا ربّي يخلّيها له

تاريخ: 1952

كلمات: فتحي قوره

الحان: فريد الأطرش

مقام: بياتي


راح يجي يوم

راح ييجي يوم وتحبيني
وانت اللي تبقي تراضيني
أنا اللي دلوقتي أراضيكي وأصبر على صدك لي
ولــو فــؤادي يـــــجافيكي وتشـوفي من بعد أسية
راح ييجي يوم وتحبيني
راح تعشقي رقة قلبي وأبقى عبد .. عبد فؤادك
وتقدري إخلاص حبي وافوز بعطفك وودادك
راح ييجي يوم وتحبيني
أخاف عليكي بعينيَّ وأفديكي بالروح الغالية
مشغول عليك طول عمري وبكرا تنشغلي عليَّ
راح ييجي يوم وتحبيني
في يوم سعيد يعطف قلبك من غير ما ألومك وأعاتبك
وانت اللي تتمني هواي وتفرحي القلب بحبك
راح ييجي يوم وتحبيني


كلمات: يوسف بدروس

الحان: فريد الأطرش



روحي وروحك حبايب

روحي وروحك حبايب من قبل دا العالم والله
انا فؤادي متيم من قبل يوم التلاقي
وربي هوا للي يعلم محبتي واشتياقي
يكتبلي في الحب نايب ويطل على العشاق طله
حلفت خدك بخاله حلفت حسنك بعبده
انك تحقق وصاله وتنويله نجم سعده
يطلع على قلبي دايب ويهل ويقول له اسم الله



كلمات: صالح جودت الحان: فريد الأطرش


زمان يا حب

زمان يا حب
ياما غلبت فيا
وعمر الشوق
ماعدهوش عنيا
اتارى المستخبى مستخبى
وتاري الحب شئ مكتوب عليّ
على جبينى هواك مكتوب
ومين يهرب من المكتوب
حبيت حبيت انا انا حبيت
زمان يا حب
ياما ياما ياما
غُلبت فيّ
غلُبت كتير ولاقدرتش عليّ
وعشت العمر ويا الناس
وقلبى مالهوش مكان
مالهوش مكان
فى كل الدنيا ديه
وياك ياحبيبى لقيت
أمان وصحبه واهل وبيت
حبيت حبيت حبيت
انا انا انا حبيت
يا أحلى أحلى شئ فى الكون
ياروح الروح يانور ياعبير
عيونك أحلى خطين لونه
وصوتك وشوشة عصافير
يااحلى مافى عيون الليل
واجمل مافى خدود الورد
انا فى حبك قاسيت الويل
ولايعتب عليّ حد
اذا حبيت واذا خبيت
وحتى عنك ياحبيبى داريت
حبيت حبيت حبيت
انا انا انا حبيت


تاريخ: 1973 كلمات: مرسي جميل عزيز الحان: فريد الأطرش

(( يتبع ))


_________________


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

حسناء العمري
المشرفـة العامـة
المشرفـة العامـة

انثى
عدد الرسائل: 2439
العمر: 40
البلد الأم/الإقامة الحالية: مملكة الابداع المملكة الأدبية
الشهادة/العمل : موظفة
الهوايات: كتابة الخواطر و الرسم وقراءة الشعر العربي والعالمي
تاريخ التسجيل: 16/05/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: موسوعة ملك العود و موسيقار الأزمان فريد الأطرش

مُساهمة من طرف حسناء العمري في 16/12/2010, 5:33 pm






زينه (دويتو)




زينة زينة زينة زينة و الله غالية علينا
زي ضي عينينا زينة زينة زينة
والله زينة والله تشتهيها العين
لولا خوفي من الله لاقطف الخديـــن
اللي نورهم خلا حارق قلبي ظله
والصحرا جنينه زينة والله زينة
زينة مالي حيلة عقلي مني راح
زي صاحب ليلى والهوى فضاح
له حكاية طويلة ياام عين كحيلة
انظري يراعينا زينة والله زينة
زينة وانت اللي فاز بالقرب منك زين
وجهك ده واللا القمر زانه سواد العين
يا هل ترى قلبي يلقى الفرح امتى وفين
امتى الزمان يصفى لي والتقي بــحبيب
مـخـلص يريح بالي يكون وصاله قريب
ويــملأ قلبي الــخالي أكيد به عذالي
والدنيا تضحك لينا
زينة والله زينة


تاريخ: 1957

كلمات: محمد فهمي ابراهيم

الحان: فريد الأطرش



سألني الليل



سألنى الليل بتسهر ليه .. مادام قلبك صبح خالي
سهرت يا ليل أنادي عليه .. و أعيد الذكرى على بالي

رجعت بفكر للماضي و أيام الهوى الحلوة
لقيت قلبي في هواه ماضي يعيد الحب و النجوى
و قصة حب مع حبو
حكيتها مهجتي لقلبو
و بين الماضي و الحاضر .. يا ليل يا ليل
خياله يمر ع الخاطر .. يا ليل يا ليل
أفكر فيه و أعيد لياليه
يا ليل

و انا و طيفه و الهوى
عشنا على نار الجوى
نحلم بماضينا سوى

منين قلبي صبح خالي و انا هايم بأشواقي
يروح العمر يا ليالي و فيه قلوب م الهوى باقي
ده أول حب هناني
و أول حب بكاني
و أول حب بيه موعود .. يا ليل يا ليل
وحب القلب حب خلود .. يا ليل يا ليل
وحب الروح
ما عمره يروح

و إحنا على عهد الهوى
حا نعيش بأرواحنا سوا
نحلم بماضينا سوا
سألنى الليل بتسهر ليه ما دام قلبك صبح خالي
سهرت يا ليل أنادي عليه و أعيد الذكرى على بالي

يا ليل الدهر فرقنا و فاتنا بين دموع و جراح
يا ليل و اسينا فى فراقنا و إبكى معانا عالى راح
ده هو قلبي و انا قلبه
و هو حبي و انا حبه
و هو اللي حياتي فيه .. يا ليل يا ليل
و باسرح فيه و أقولك إيه .. يا ليل يا ليل
قدر مكتوب فى علم الغيب

و إحنا على عهد الهوى
حا نعيش بأرواحنا سوا
نحلم بماضينا سوا

سألني اليل بتسهر ليه .. مادام قلبك صبح خالي
سهرت يا ليل أنادي عليه .. و أعيد الذكرى على بالي

تاريخ: 1955

كلمات: عبدالعزيز سلام

الحان: فريد الاطرش


ساعه بقرب الحبيب

ساعة بقرب الحبيب أحلى أمل في الحياة
ينسى الفؤاد النحيب ويشكي حبه وهواه
ساعة ..ساعة .. ساعة بقرب الحبيب
ليه تفكر في الهموم وانت في ساعة النعيم
ده الهنا وقته قصير عمره من عمر الزهور
اغتنم فرصة صفاك وانسى همك وقساه
وان كان شقاك من الغرام من الجفا والخصام
اللي نسيك انساه ولا يهمك جفاه
ياما غيره رح تلقاه وتهنّي قلبك معاه ؟


الحان: فريد الأطرش

(( يتبع ))







_________________


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

حسناء العمري
المشرفـة العامـة
المشرفـة العامـة

انثى
عدد الرسائل: 2439
العمر: 40
البلد الأم/الإقامة الحالية: مملكة الابداع المملكة الأدبية
الشهادة/العمل : موظفة
الهوايات: كتابة الخواطر و الرسم وقراءة الشعر العربي والعالمي
تاريخ التسجيل: 16/05/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: موسوعة ملك العود و موسيقار الأزمان فريد الأطرش

مُساهمة من طرف حسناء العمري في 16/12/2010, 5:39 pm






سافر مع السلامه

ياخوفي بعده ليطول وقلبه عني يتحول
مين ليّ بَعده لو ينسى عهده
ويزيد في بُعده يا خوفي بعده ليطول
ياطول عذابي واسايا من لوعة البعد الغادر
من بعد ما كان ويايا فرقنا بحر مالوش آخر
أشتاق اليك وانت معايا يا سرّ فرحي وهنايا
لما نويت عالسفر طفيت قناديلي
اخدت روحي معاك ايه اللي باقي لي
الا دموع تشتكي منها مناديلي
والسهد والاشجان وطول ليلي
سافر مع السلامة ترجع لنا بالسلامة
ونشوفك بالسلامة سافر مع السلامة
اكتب جوابات يا أعز حبيب
وابعت سلامات تطفي لي لهيب
يمكن تطمني وانت بعيد عني
سافر مع السلامة ونشوفك بالسلامة
مين لي..



تاريخ: 1952 كلمات: مأمون الشناوي الحان: فريد الأطرش

ست الحبايب
ست الحبايب ياحبيبه يااغلى من روحي ودمي
ياحنينة وكلك طيبة يارب يخليكي يا أمي
زمان سهرتي وتعبتي وشلتي من عمري ليالي
ولسه برضه دلوقتي بتحملي الهم بدالي
انام وتسهري وتباتي تفكري
وتصحي من الآدان وتيجي تشقري

تعيشي لي ياحبيبتي يا أمي ويدوم لي رضاكي
أنا روحي من روحك انت وعايشه من سر دعاكي
بتحسي بفرحتي قبل الهنا بسنة
وتحسي بشكوتي من قبل ماأحس أنا
يارب يخليكي ياأمي يارب يخليكي ياأمي
لو عشت طول عمري أوفي جمايلك الغاليه علي
أجيب منين عمر يكفي وألاقي فين أغلى هدية
نور عيني ومهجتي وحياتي ودنيتي
لو ترضي تقبليهم دول هما هديتي
يارب يخليكي ياأمي ست الحبايب ياحبيبة


كلمات: حسين السيد

الحان: محمد عبدالوهاب

مقام: بياتي


سنه وسنتين


سنة وسنتين سنة وسنتين وانت يا قلبي تقول انا فين
وتهت ودبت في اشواقي وشفت النيل وعرفت انا فين
في مصر يا عمري يا نور العين
ع الشطين انا شفت احبابي واخواتي واهلي واصحابي
وهواكي والنخل العالي ونجومها ف الليل بتللالي
بكيت من الفرح وطاب الجرح غني يا قلبى اتهني يا عين
في مصر يا عمري يا نور العين
اسهري يا عيوني ولا تنامي اهي رجعت احلى ايامي
يا مصر يا ام الدنيا وبحب على شانها الدنيا
ماغابتش عني ثانية نايم صاحي قدامي
اسهري يا عيوني ولا تنامي اهي رجعت احلى ايامي
والوطن العربي بلادي امي ابويا واجدادي
بحياتةاغني وانادي انت حبي و الهامي
اسهري يا عيوني ولا تنامي اهي رجعت احلى ايامي
قلب الامة العربية بلد النور والحرية
بدعي لها وردو عليا تحيا الامة العربية

تاريخ: 1949

كلمات: مأمون الشناوي

الحان: فريد الأطرش

(( يتبع ))




_________________


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

حسناء العمري
المشرفـة العامـة
المشرفـة العامـة

انثى
عدد الرسائل: 2439
العمر: 40
البلد الأم/الإقامة الحالية: مملكة الابداع المملكة الأدبية
الشهادة/العمل : موظفة
الهوايات: كتابة الخواطر و الرسم وقراءة الشعر العربي والعالمي
تاريخ التسجيل: 16/05/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

صفحة 1 من اصل 2 1, 2  الصفحة التالية

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى